Gratis online taxatie van je auto
Onze hoofdlocaties

Amsterdam - Rotterdam - Utrecht - Zwolle - Arnhem - Eindhoven

Heb je nog vragen?

Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 09 tot 21 uur en op zaterdag van 09 tot 16 uur bereikbaar voor een persoonlijk gesprek.

Onze Hotline

085 - 888 77 99

  • Je ontvangt het geld direct na de verkoop.
  • Onze service is 100% gratis.
  • Wij melden je auto gratis en vertrouwd af en sturen je hiervan de bevestiging.

Je auto exporteren óf Wijkopenautos.nl

Je bent van plan je auto te exporteren? Dat is een hele onderneming. Niet alleen kost het exporteren geld, je bent er ook een hoop tijd mee kwijt. Daarnaast moet de auto nog een geldige APK keuring hebben, heb je speciale uitvoer kenteken platen nodig en een speciale verzekering (voor 14 dagen). De auto export gaat daarnaast ook gepaard met de import van een auto. En alle bijkomende procedures van dien.

Al deze moeite, tijd en kosten kunnen bespaard worden. Het enige wat je hoeft te doen is je auto aan ons te verkopen! Binnen 24 uur kan dit geregeld zijn door hierboven je kenteken in te vullen. Je krijgt vervolgens de dagwaarde van je auto per e-mail, een indicatie van wat je auto nog ongeveer waard is. Maak vervolgens een afspraak bij één van onze vestigingen voor een gratis taxatie. De uitkomst van de taxatie is ons bod op je auto, je kunt hem daarna meteen verkopen! Het geld wordt meteen overgemaakt nadat de verkoop rond is. Zo ben je niet alleen snel en voor een goede prijs van je auto af, je hebt ook een hele zorg minder bij het verhuizen naar het buitenland.

Onze auto export service:

Auto inkoop service
Vrijblijvende taxatie
Auto export naar België, Duitsland en Frankrijk
100% Gratis en vrijblijvend
Professionele taxatie

Onze klanten over ons:

Ik heb even gekeken hoe dat werkt om mijn auto te exporteren naar België, maar via wijkopenautos.nl verkoop ik hem veel makkelijker. Ik koop in België wel een andere! (08-06-2016 door Frits D. uit Arnhem)

Probeerde mijn auto aan iemand in het buitenland te slijten om er meer voor te vangen, maar dit gaat veel sneller! En leuke mensen in de garage!
(10-10-2016 door Ole T. uit Maastricht)
Verkocht: Succesvol geëxporteerd!
Succesvol geëxporteerd!
Verkocht: Succesvol geëxporteerd!
Succesvol geëxporteerd!
Verkocht: Succesvol geëxporteerd!
Succesvol geëxporteerd!
Laat je auto nu taxeren:
Onze locaties
Selecteer je stad:
  • » Amsterdam
  • » Rotterdam
  • » Utrecht
  • » Zwolle
  • » Eindhoven
  • » Groningen
  • » Arnhem
  • Alle 25 vestigingen
Beoordelingen van klanten
14-05-2016 door Charice R. uit Haarlem.

Na een check bij diverse bedrijven kwam wij kopen auto's met de beste aanbieding. De auto weggebracht en na 2 dagen netjes het bedrag ontvangen op de rekening.


24-11-2015 door Jac M. uit 's Hertogenbosch

Alles met Duitse "gründlichkeit" afgehandeld. Prettig contact met de medewerkers.


22-03-2016 door Rachid F. uit Amsterdam

Correct en netjes

Je auto uitvoeren bij de RDW

Een auto exporteren voor verkoop aan het buitenland kan particulier, maar hou er dan wel rekening mee dat het exporteren van een auto bij verhuizing een hoop regelwerk, administratie en kosten met zich meebrengt. Uiteraard kun je dit ook uitbesteden, maar of het kostenplaatje er dan nog steeds zo aantrekkelijk uitziet is natuurlijk maar de vraag. Daarom helpen we je graag op weg met het exporteren van je auto particulier naar België, Duitsland en Frankrijk.


De particuliere export markt
Het belangrijkste is natuurlijk een koper in het buitenland. Deze kun je vinden via particuliere auto verkoop sites die zich richten op meerdere landen. Ga je je specifiek richten op de buitenlandse markt? Dan is het verstandig op internet te zoeken naar fora van fanatiekelingen voor een specifiek merk. Denk bijvoorbeeld aan Fanclubs en dergelijke. Zodra je een koper hebt gevonden, hem of haar in persoon hebt ontmoet en tot een akkoord bent gekomen zijn er als verkoper nog een aantal regels waar de auto aan moet voldoen. Zo mag de auto maximaal 14 dagen na de uitvoer nog in Nederland rondrijden op witte kenteken platen, mits de APK nog geldig is en de auto nog in Nederland verzekerd is. Daarnaast vraagt de RDW kosten voor het uitschrijven, dit is eenmalig €9,54.

Kentekencard voor de export

In 2014 is de overstap naar het kentekenbewijs op het creditcardformaat begonnen. Sindsdien geeft de RDW geen papieren kentekenbewijzen meer uit, maar worden alle kentekenbewijzen voortaan op creditcardformaat uitgegeven. Een chip in de kaart bevat alle gegevens van de auto én de kentekenhouder, in plaats van dat deze op verschillende documenten staan. Occasions die vanaf 1 januari 2014 worden overgeschreven of op naam worden gezet, krijgen vanaf nu ook een kentekencard. Als je je auto wilt uitvoeren met een papieren kentekenbewijs is dat geen probleem, in dat geval wordt er geen kentekencard meer aangemaakt voor de nieuwe eigenaar.

Op een rijtje. Wat moet ik doen?
  • Ga naar een RDW erkend auto export bedrijf
  • Betaal de 'Dienst Export' kosten á €9,54
  • Lever je kentekenplaten in
Je ontvangt van de RDW het volgende:
  • Het vrijwaringsbewijs. Gebruik dit ook om de verzekering stop te zetten
  • Het tenaamstellingsbewijs
  • of De kentekencard met een afgeknipt hoekje zodat deze niet meer geldig is, maar wel bruikbaar voor de auto export
  • Kentekenbewijs deel II voor uitvoer

Het administratieve gedeelte voor Nederland is nu klaar. Met het kentekenbewijs deel 2 kun je nog 14 dagen in Nederland rijden op de zogenaamde witte uitvoer kentekenplaten.


Financieel voordeel
Het exporteren van een auto gaat ook gepaard met financieel voordeel. Sinds 2006 kun je in Nederland de BPM terugvragen als je je auto exporteert. Daarnaast is het ook mogelijk om in sommige gevallen een deel van de BTW terug te vragen! Dit is alleen in het geval van een nieuwe auto die bij een autohandelaar wordt gekocht, de auto mag dan ook niet langer dan 6 maanden in gebruik zijn of niet meer dan 6.000 kilometer op de teller hebben staan. De BPM terugvragen kan alleen bij auto's die na oktober 2006 zijn gebouwd. Hoeveel BPM je terugkrijgt wordt berekend op basis van de leeftijd van een auto, waardoor het restbedrag van de BPM geleidelijk minder wordt. Een rekenvoorbeeld:

Rekenvoorbeeld
We hebben een BMW 520i, op kenteken gezet in mei 2013. De bruto BPM op de auto bedraagt €5040,-. Op het moment van schrijven is de restwaarde van de BPM €2466,-. Dat betekent dat je 3 jaar na aanschaf van de auto nog steeds ongeveer 50% van de betaalde BPM terug kan vragen!

Auto Export naar België, Duitsland of Frankrijk

Je auto exporteren naar België, Duitsland of Frankrijk is geen hogere wiskunde, wel komt er een hoop bureaucratie bij kijken. Ondanks dat we allemaal één Europa hebben, zijn de regels en procedures in ieder land nog steeds anders. Wat wel hetzelfde is, zijn de Europese regels wat betreft autokeuren. Ieder land binnen de EU moet onder bepaalde voorwaarden een keuring uit een ander land goedkeuren. Zo is één van deze voorwaarden dat de keuring nog minimaal een half jaar geldig moet zijn. Dit kan bij het verhuizen en het aanmelden van je auto in een ander land een hoop kosten schelen!


Mocht je hulp nodig hebben bij het exporteren van je auto, bijvoorbeeld bij een verhuizing? Dan hebben we hier alle informatie verzameld die jij nodig hebt. Helaas kunnen we je niet helpen met het exporteren zelf, wel kunnen we je auto inkopen, zodat je jezelf al deze bureaucratie kunt besparen en zelf een auto in het buitenland kunt kopen!


Auto export naar België

auto verkopen Belgie

Nadat de auto in Nederland is geëxporteerd moet de auto in België worden aangemeld. Allereerst zorg je voor het zogenaamde 'vignet 705', dat verkrijgbaar is bij één van de 18 douane hulpkantoren. Dit vignet is verkrijgbaar bij het tonen van het RDW kentekenbewijs of de kentekencard, samen met het kentekenbewijs deel II voor auto export. Daarnaast heb je hier de COC (Certificate of conformity) verklaring of 'gelijkvormigheidsattest' voor nodig. Dit is een Europees document wat je bij de dealer op kunt vragen. Dit document bevat informatie over de wagen, het merk, carrosserienummer en technische specificaties. Als laatste moet je een inschrijvingsbewijs in een Belgische gemeente laten zien. Vervolgens moet de auto gekeurd worden.


De export auto laten keuren
Binnen de Europese Unie gelden per land andere procedures, wel moet iedere auto een periodieke veiligheidskeuring ondergaan. In Nederland is dit de APK, in België geldt hier de GOCA Autokeuring. Bij het importeren van een auto moet de auto de eerste keuring ondergaan, wat betekent dat de export auto volledig wordt gecontroleerd en gekeurd. Is de auto goedgekeurd, dan ontvang je het groen keuringsbewijs. Net zoals bij de Nederlandse APK kan het voorkomen dat er aandachtspunten zijn, deze worden dan vermeld in het groen keuringsbewijs met opmerkingen.

De export auto laten verzekeren

Zodra de auto gekeurd is moet hij verzekerd worden. De verzekeraar zal vervolgens ook weer om dezelfde documenten vragen, net als de het groen keuringsbewijs. Zodra je auto verzekerd is stuur je alle documenten naar de Dienst Invoer Voertuigen. Deze stuurt vervolgens het bewijs van inschrijving en een kentekenplaat. Je auto exporteren naar België is dus een flinke onderneming. In plaats daarvan kun je hem ook in Nederland verkopen bij Wijkopenautos.nl! Auto's in België zijn door de regel goedkoper én het bespaart een hoop bureaucratie.

Op een rijtje. Wat moet ik doen?
  • Ga naar het Douane hulpkantoor
  • Haal het "vignet 705" op
  • Keur de auto bij een GOCA Autokeuringsstation
  • Sluit een autoverzekering af
Stuur alle documenten naar de Dienst Invoer Voertuigen België (DIV). Hier ontvang je:
  • Een bewijs van inschrijving
  • Een kentekenplaat. Deze kun je eenvoudig kopiëren bij een GOCA erkende garage.

Hiermee is het administratieve gedeelte voor België gereed. Het kan zijn dat dit niet in één dag is geregeld, hier heb je de witte uitvoerkentekenplaten voor nodig.


Let op:
Als de auto niet van eigenaar verwisselt hoeft deze in België niet opnieuw gekeurd te worden.


Auto export naar Duitsland

auto verkopen export Duitsland

Opnieuw geldt hier hetzelfde proces met de uitvoer bij de RDW. In Duitsland gelden echter weer andere procedures voor de auto export. Daarom leggen we alles stap voor stap uit. Nadat de auto in Nederland als geëxporteerd staat geregistreerd kun je met de witte kenteken platen naar je bestemming rijden.



De export auto laten keuren
De makkelijkste manier om je auto te exporteren naar Duitsland is om met de witte kenteken platen naar je plaats van bestemming te rijden. Allereerst moet de auto gekeurd worden bij een TÜV of DEKRA erkend bedrijf. Als je de COC verklaring van de fabrikant al hebt, scheelt dit een hele hoop aan kosten, aangezien de auto dan geen volledige keuring (Vollabnahme) moet ondergaan. In plaats daarvan heb je genoeg aan een 'Hauptuntersuchung en de 'Abgasuntersuchung', de keuring vergelijkbaar met de APK die iedere twee jaar plaats moet vinden. Daarnaast wordt de COC verklaring ook gebruikt voor het bepalen van de wegenbelasting (Kraftfahrzeugsteuer), deze wordt in Duitsland namelijk gebaseerd op de uitstoot van de auto.

De export auto laten verzekeren

Onverzekerd rondrijden is niet alleen strafbaar, het kan ook nog eens zware financiële gevolgen hebben. Zorg er daarom voor dat de auto altijd verzekerd is, het beste is nog om een overlap te hebben tussen de verzekering. Zo kun je bijvoorbeeld bij het exporteren een speciale uitvoer verzekering afsluiten die ongeveer twee weken geldig is. In die tijd kun je rustig je auto in Duitsland verzekeren, keuren en aanmelden. Belangrijk om niet te vergeten bij deze verzekering zijn de witte uitvoer kentekenplaten. De verzekering is namelijk niet geldig zonder deze platen. Ook moet de verzekering op naam van de bestuurder staan, maar dat is vanzelfsprekend.

Op een rijtje. Wat moet ik doen?

Nadat de auto gekeurd is ga je naar de Zulassungsstelle (ook wel Straßenverkehrsamt) voor de aanmelding van de auto. Je hebt hierbij de volgende documenten nodig:

  • CoC verklaring (Übereinstimmungsbescheinigung)
  • Rekening/koopovereenkomst
  • Meldebescheinigung (bewijs van inschrijving in de Duitse gemeente)
  • TÜV rapport met keuringsbewijzen
  • Verzekeringsnummer
  • Rijbewijs
  • Paspoort

Zodra dit gebeurd is krijg je je kentekenplaat uitgereikt. Soms krijg je er maar één en moet je de andere zelf bij laten maken. Ook krijg je de keuringssticker voor je kentekenplaat van de TÜV. Deze wordt op de achterkant geplakt zodat je kunt laten zien dat de auto gekeurd is bij de TÜV.


Let op:
Heeft de auto nog een geldige RDW APK voor minimaal een half jaar? In dat geval hoeft de auto niet volledig opnieuw gekeurd worden in Duitsland, behalve voor afwijkende controlepunten


Auto export naar Frankrijk

auto verkopen export Frankrijk

Na België en Duitsland bieden we je ook een complete gids voor het exporteren van je auto naar Frankrijk. Zodra je auto is uitgevoerd uit Nederland en je de uitvoer kentekenplaten hebt bevestigd kun je dus naar je plaats van bestemming in Frankrijk rijden. In principe geldt dezelfde procedure als in Duitsland en België, je hebt alleen te maken met andere namen voor deze documenten en andere instanties.



Aankomst bij de Douane

Zodra je in Frankrijk aankomt ga je bij de douane langs voor het Certificat de Douane 846A. Deze heb je nodig om een buitenlandse auto aan te melden in Frankrijk. Hierbij heb je de koopovereenkomst nodig om aan te tonen dat je de auto hebt aangeschaft. Vervolgens moet de auto gekeurd worden, de 'contrôle technique'. In principe kun je dit doen bij iedere garage of dealer, let wel op dat de garage erkend is door de OTC - Organisme Technique Central. Opnieuw heb je hier de COC (Certificate of Conformity) verklaring voor nodig. Hier staan alle gegevens van de auto in volgens internationale standaarden. Deze is op te vragen bij je dealer.

De export auto in Frankrijk keuren

Iedere auto in Frankrijk die ouder dan vier jaar is moet gekeurd worden voor de tweejaarlijkse 'contrôle technique'. Volgens de Europese wetgeving moet de Nederlandse APK geldig worden bevonden in een ander Europees land, mits deze nog minimaal twee maanden geldig is. Op vertoon van een (vertaalde) versie van het RDW Keuringsrapport zou je dus ook een Frans keuringsbewijs moeten krijgen. Echter is bij het aanmelden van een voertuig in Frankrijk een geldige keuring van minimaal 6 maanden vereist. Het zou dus eventueel kunnen zijn dat er een aantal punten nog extra gecontroleerd moeten worden.

Aanmelden van de export auto

In Frankrijk kun je de export auto aanmelden bij het gemeentehuis of het 'Prefecture de Police'. Hierbij heb je de volgende gegevens nodig:

  • Douance certificaat 846A
  • CoC verklaring
  • Rekening/koopovereenkomst
  • Bewijs dat de BTW betaald is in het land van herkomst
  • Justificatif de domicile
  • Contrôle technique rapport (Franse benaming voor de APK)
  • Het Nederlandse kentekenbewijs
  • Verzekeringsnummer
  • Rijbewijs
  • Paspoort

In Frankrijk heet het importeren van een auto de 'immatriculation'. De Franse authoriteit op dit gebied is de DREAL (Directions Régionales de l'Environnement, de l'Aménagement). Is de auto ouder dan 6 maanden of heeft deze al meer dan 6000 kilometer gereden? Dan wordt de auto niet als 'nieuw' gezien en hoef je er dus geen BTW in Frankrijk meer over te betalen. Wel moet de auto gekeurd worden in Frankrijk. De Franse variant van de Nederlandse APK heet de 'contrôle technique' en gebeurt iedere twee jaar voor auto's die ouder dan 3 jaar oud zijn.

Op vertoon van alle documenten en gegevens krijg je het Certificat d'Immatriculation uitgereikt. In de volksmond ook wel 'carte grise' genoemd. Hiermee kun je naar een Franse autozaak om kentekenplaten te laten maken. De kosten hiervoor verschillen per bedrijf, maar reken op ongeveer €50,-.

Let op:
Wees ook op je hoede voor frauduleuze praktijken bij auto export. Dit geldt niet alleen voor het kopen van een auto, ook bij het verkopen kun je te maken krijgen met schimmige praktijken. Zorg er daarom voor dat je de koper in persoon hebt gezien en dat hij/zij een goede reden heeft om jouw auto over te kopen. Een Volkswagen Polo is overal verkrijgbaar, dus hoeft de koper niet per sé vanuit het zonnige Zuid Frankrijk speciaal naar Nederland te rijden om een auto te kopen. Fraudeurs zijn vaak makkelijk te herkennen. Het is vooral belangrijk te onthouden dat een deal die 'te mooi is om waar te zijn' dat vaak ook is.


Auto export merken

Of je auto exporteren een goed idee is, hangt vooral af van welke auto je hebt. In Afrikaanse landen zijn vooral Japanse auto’s zoals Toyota en Honda populair, omdat ze relatief betaalbaar en makkelijk te repareren zijn. In de top 20 exportlanden staan 5 Afrikaanse landen. Een groot deel van de naar Afrika geëxporteerde auto’s gaat naar Libië. De laatste jaren is de vraag naar occasions ook groot in eigen land, zodat het vaak aantrekkelijker is de auto’s hier te verkopen dan te exporteren naar bijvoorbeeld Afrika. Dit is terug te zien in de geschatte omzet van occasions in 2014. Bovendien neemt de laatste jaren de export naar Afrika af en wint export naar Oost-Europa aan populariteit. De 10 populairste merken voor auto export zijn: Volkswagen, Opel, Mercedes-Benz, Toyota, Renault, Peugeot, Audi, BMW, Ford, Volvo. Staat jouw automerk ertussen?

Auto export Afrika

Voor auto export naar Afrika ga je naar wijkopenautos.nl. Start daar de online taxatie door je kenteken in te voeren. Uit deze informatie wordt direct een voorlopige waarde berekend. U ontvangt een bevestigingsmail met daarin de optie om een afspraak te maken met onze experts voor een exacte waardebepaling. Deze vindt plaats in de garage waar de auto binnen een half uur van boven tot onder nagekeken wordt. Hierna wordt een bod gedaan waarna je natuurlijk zelf besluit om over te gaan tot verkoop of om de verkoop zelf af te handelen met de verkregen informatie. Als je kiest voor particuliere verkoop, houd je wel alles zelf in de hand, maar moet je ook rekening houden met de verschillende aspecten die bij auto export Afrika komen kijken. Auto export Afrika is snel geregeld via wijkopenautos.nl.

Om het voertuig op de juiste wijze af te melden ga je naar een servicebalie van de RDW. Daar beëindig je de voertuigregistratie en verzekering. Kies je voor auto export Afrika via wijkopenautos.nl, dan nemen wij deze administratie uit handen. Wij maken het vrijwaringsbewijs en de afmelding bij de verzekering in orde, zodat je nergens meer naar om hoeft te kijken en de auto snel kwijt bent.

Als de reparatiekosten aan het voertuig hoger zijn dan het gemak en plezier dat de auto oplevert, is de beste tip auto export Afrika. Je wilt tenslotte niet meer met het voertuig de weg op, vind dan maar een koper die dat wel wil. Nu is het zo dat het voertuig in landen als Afrika een warmer welkom krijgt. Laat wijkopenautos.nl hierbij helpen en doe de online taxatie op onze website. Zo ben je van alle administratieve handel af en maak je iemand anders blij met het voertuig. Voer je kenteken in en maak een afspraak met één van onze experts in de garage voor inspectie.

Kies voor auto export naar Afrika en ontvang nog een fijn bedrag voor occasion. En hoeveel tijd dit kost? Het kan allemaal binnen 24 uur geregeld zijn en wij maken de verkoopsom nog dezelfde dag over naar je rekening. Dit in tegenstelling tot particuliere auto export waarbij je alles zelf moet zien te regelen. Kortom: laat de auto vrijblijvend taxeren via wijkopenautos.nl, geniet van de extra ruimte in de garage en kies voor auto export naar Afrika via onze website.

Hoe het werkt
1. Advies

Bij de vestiging zal één van onze experts je auto taxeren.

2. Betaling

Op basis van de taxatie komen we tot een bod op je auto, het geld wordt direct overgemaakt.

3. Afmelding

De afmelding wordt door ons geregeld en je ontvangt hiervan een bevestiging.

Wat onze klanten stemmen
Wat onze klanten zeggen
Laat je auto nu taxeren: