Niks anders uitstoten dan water. Dat beloofd een auto op waterstof. Dat klinkt als een heel schoon voertuig. Wat zijn nog de bezwaren tegen een waterstofauto?
Een waterstof auto is zo gek nog niet. Er is steeds meer aandacht voor waterstof als brandstof aangezien het een milieuvriendelijk alternatief is voor fossiele brandstoffen.
Een waterstof auto stoot namelijk niks uit. Waarom rijden wij niet massaal in een auto op waterstof als deze zo schoon is? Dat komt doordat een verbrandingsmotor op waterstof niet de meest efficiënte manier van aandrijven is.
In de brandstofcel van de waterstof auto vindt een chemische reactie plaats. De waterstof wordt hierdoor omgezet in elektriciteit die de wagen geheel uitstootvrij laat rijden. Maar een nadeel: Deze chemische reactie kost veel energie.
In vergelijking met een volledig elektrische auto gaat er veel rendement verloren bij een auto op waterstof.
Nog een reden waarom de waterstof auto nog niet is geïntegreerd in ons leven is de huidige energievretende manier van produceren.
Er zijn verschillende manieren om waterstof te maken. Zo wordt het vooral gedaan door reforming van fossiele brandstoffen of door elektrolyse. De grote nadelen aan waterstof als brandstof is het energieverlies bij het verwerkingsproces en de CO2-uitstoot.
Dit betekent niet direct dat er geen toekomst is voor de waterstofauto. Er is veel lopend onderzoek naar duurzamere manieren van het produceren van waterstof als brandstof. Zo wordt er gekeken naar geconcentreerde zonne-energie en wordt er ingezet op CO2-vrije processen.
Zodra deze processen succesvol zijn, wordt een verbrandingsmotor op waterstof misschien nog wel zuiniger dan een elektrische auto. Net als bij een elektrische auto stoot de verbranding van waterstof niets uit. Maar ook de productie van een elektrische auto accu kost een aanzienlijke hoeveelheid energie en stoot CO2 uit. En dan hebben we het niet over de grondstof tekorten die ontstaan voor het produceren van een zo’n accu.
Net als elektrisch rijden duur is, kost ook een waterstof auto nog relatief veel. Maar zodra we zo ver zijn dat massaproductie voor auto’s op waterstof mogelijk is, zullen de kosten in snel tempo dalen.
Een waterstof auto kopen? Dan kun je momenteel kiezen voor de Toyota Mirai (vanaf €80.935,-) of de Hyundai Nexo (vanaf €74.995,-).
De aanschaf van een waterstofauto gaat met enkele vrijstellingen van belasting en lagere energiekosten die het rijden aantrekkelijk maken.
Wat ook wat kost bij een waterstof auto is het onderhoud. Een waterstof auto heeft in vergelijking met een elektrische auto veel en dure componenten in de waterstofmotor. Zo zijn de waterstoftanks en brandstofcellen erg duur en moeten na verloop van tijd vervangen worden.
De keuze is nog niet reuze. Wil jij een waterstof auto kopen? Dan kun je momenteel kiezen tussen de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. En ook BMW komt met een waterstof auto.
De Toyota Mirai beloofd een oase van rust en een elegant interieur. In de brandstofcel wordt waterstof als brandstof gebruikt en daardoor rijdt deze auto 100% elektrisch. Ook wordt de energie uit het acceleren en remmen omgezet en opgeslagen als energie. Extra zuinig.
Hyundai heeft gekozen voor een SUV als waterstofauto. Deze auto op waterstof kan ongeveer 665 km afleggen op een volle waterstoftank.
De Nexo is niet de eerste auto op waterstof gemaakt door Hyundai. In 2013 produceerde zij de Hyundai ix35 FCEV. Dat maakt Hyundai de voorloper wat betreft brandstofceltechnologie.
Ook BMW roept al jaren bezig te zijn met het ontwikkelen van een auto op waterstof. Ondanks dat het bedrijf ver gevorderd is in brandstofceltechnologie, brengt het voorlopig nog geen waterstofauto uit.
Ook Audi heeft grootse plannen en wil ons een SUV op waterstof aanbieden: de Audi H-tron. Deze moet rond 2021 voor ons beschikbaar zijn.
Om waterstof om te zetten naar elektriciteit moet er een chemische reactie plaatsvinden. Wat er nodig is voor deze chemische reactie is: gezuiverde lucht.
De lucht filteren dat doet een waterstof auto zelf. De luchtfilters zorgen ervoor dat ongeveer 99.9% van de deeltjes in de lucht worden gezuiverd. Met andere woorden: Vieze lucht erin, schone lucht eruit dus! Dus als jij een waterstof auto kopen wil, is dit nog een reden om snel de overstap te maken!.