Veelgestelde vragen aan wijkopenautos.nl

Algemeen

Algemeen

Online waardebepaling

Online waardebepaling

Verkoopprijs

Verkoopprijs

Inleverafspraak & verkoop

Inleverafspraak & verkoop

1.
Hoe werkt wijkopenautos.nl?
  1. Voer eerst de gratis online waardebepaling uit. Hiervoor hebben we basisgegevens over de auto nodig, zoals het merk, het model en de kilometerstand. Je ontvangt direct een eerste schatting. Deze dient als richtlijn voor de geschatte waarde van de auto.
  2. Om de definitieve verkoopprijs te bepalen, hebben we meer informatie nodig over de auto. Je vestrekt simpelweg online de aanvullende informatie over de conditie en de uitrusting van de auto. Op basis van deze voertuiggegevens bepalen onze experts de definitieve verkoopprijs. Deze ontvang je per e-mail. De definitieve verkoopprijs is 7 dagen geldig. Jij beslist of je wilt verkopen of niet.
  3. Als je besluit te verkopen, maak je eenvoudig een inleverafspraak bij een gewenste vestiging. Onze medewerker controleert ter plaatse de door jou ingevulde voertuiggegevens.
  4. Het geld wordt direct overgemaakt naar jouw bankrekening.

Belangrijk:

  • Zorg ervoor dat je de autosleutels en de kentekenpas meeneemt naar de inleverafspraak.
  • Verwijder alle persoonlijke spullen uit de auto voordat je deze overhandigt.
2.
Waarom zou ik mijn auto aan wijkopenautos.nl verkopen?

Wijkopenautos.nl biedt je een eenvoudige en veilige mogelijkheid om jouw auto te verkopen.

Als je bij ons verkoopt, bespaar je:

  • Tijd, energie en kosten bij het verkopen van jouw auto
  • Vele telefoontjes en proefritten met vreemden
  • Onnodig waardeverlies van jouw auto door verloren wachttijd
3.
Waarvoor wordt mijn e-mailadres en telefoonnummer gebruikt?

We hebben een e-mailadres nodig om het resultaat van de online waardebepaling toe te sturen. We hebben jouw telefoonnummer nodig om de inleverafspraak in onze vestiging te bevestigen. Voor verdere vragen over gegevensbescherming verwijzen we je naar onze privacy regeling.

4.
Zijn er kosten verbonden aan het verkopen van mijn auto?

Het hele waardebepalingsproces tot aan de verkoop van jouw auto aan wijkopenautos.nl is volledig gratis.

5.
Moet ik bepaalde kosten betalen als ik mijn auto niet wil verkopen?

Nee, hier zijn geen kosten aan verbonden. De gehele online waardebepaling is volledig gratis.

6.
Ik ben iets vergeten in het dashboardkastje. Waar kan ik terecht?

Als je iets uit de auto bent vergeten, kun je het beste zo snel mogelijk één van onze medewerkers bellen op het telefoonnummer: 085 - 888 77 99 Onze medewerkers informeren je over wat je het beste kunt doen.

7.
Kan ik een gefinancierde auto verkopen?

Ja, je kunt ook een auto met een lopende financiering aan ons verkopen. Neem de documenten van je bank of financieringsmaatschappij mee naar je afspraak, zodat we de nog openstaande kosten kunnen bespreken. We verrekenen de openstaande kosten met de verkooprijs van de auto en handelen de aflossing bij de bank af.

8.
Kan ik een lease-auto verkopen?

Ja, je kunt een lease-auto aan ons verkopen. Neem de volgende documenten mee naar de afspraak:

  • Een verkoopvolmacht afgegeven op jouw naam, door een bedrijfsvertegenwoordiger (bijv. directeur). Deze volmacht moet de datum, plaats, bedrijfsstempel en handtekening van de vertegenwoordiger bevatten.
  • Een kopie van een identiteitskaart of paspoort – zowel van de vertegenwoordiger van het bedrijf als van jezelf.
9.
Mijn auto is niet meer rijklaar. Koopt wijkopenautos.nl mijn auto alsnog?

Ja, we kopen ook voertuigen die niet rijwaardig zijn. Geef ons deze informatie wanneer je in de online waardebepaling de conditie van de auto invult. Dit is de enige manier waarop we de prijs van de auto kunnen bepalen. Anders zullen er grote verschillen ontstaan tussen de eerste schatting en de definitieve verkoopprijs van de auto.

Je zorgt zelf voor het transport van het voertuig naar de vestiging. Helaas kunnen wij dit niet voor je doen.

10.
Kan ik een auto van een familielid of kennis verkopen aan wijkopenautos.nl?

Ja, je kunt een voertuig verkopen namens een familielid of kennis. Neem dan de volgende documenten mee naar de inleverafspraak:

  • Een verkoopvolmacht ondertekend door de rechtmatige eigenaar en afgegeven op jouw naam.
  • Een kopie van de identiteitskaart of het paspoort - van de rechtmatige eigenaar en van jezelf.
11.
Kan ik een geërfde auto verkopen?

Ja, dat kan. Neem naast de documenten van het voertuig ook de overlijdensakte, indien beschikbaar verklaring van erfrecht en volmacht erfgenamen mee naar de inleverafspraak.

12.
Ik ben niet de eigenaar van de auto. Kan ik een auto voor iemand anders verkopen?

Ja, je kunt een voertuig verkopen namens iemand anders. Neem dan de volgende documenten mee naar de inleverafspraak:

  • Een verkoopvolmacht ondertekend door de rechtmatige eigenaar en afgegeven op jouw naam.
  • Een kopie van de identiteitskaart of het paspoort - van de geregistreerde voertuigeigenaar en van jezelf.
13.
Koopt wijkopenautos.nl mijn auto ook zonder kentekenbewijs, tenaamstellingsbewijs en/of overschrijvingsbewijs?

Nee, we hebben zowel de kentekenpas als de codes nodig om de auto te kunnen kopen. Zonder deze kentekenpas en codes kunnen we de auto helaas niet kopen.

Als je het kentekenbewijs niet meer hebt neem dan eerst contact op met de RDW of raadpleeg hun website.

Dit werkt anders bij een gefinancierde auto. Dan worden de codes achtergehouden door de bank. Wij verzorgen graag het proces met de bank.

14.
Kopen jullie de auto ook wanneer de autopapieren niet op naam van de verkoper staan?

Ja, we kopen ook een auto van een vertegenwoordiger van de voertuigeigenaar. Neem dan de volgende documenten mee naar de inleverafspraak:

  • Een verkoopvolmacht ondertekend door de rechtmatige eigenaar en afgegeven op jouw naam.
  • Een kopie van de identiteitskaart of het paspoort van de geregistreerde voertuigeigenaar en van jezelf.
1.
Hoe kom ik erachter wat mijn auto waard is?

De online waardebepaling van jouw auto verloopt in twee stappen:

  1. In de eerste stap vul je de basisgegevens van de auto in. Je ontvangt direct een eerste schatting van de waarde van de auto.
  2. In de tweede stap vul je de aanvullende informatie in over de conditie en de uitrusting van de auto. Ook voeg je eenvoudig enkele foto's van de auto toe. Je ontvangt vervolgens de definitieve verkoopprijs via een e-mail.
2.
Hoe verkoop ik mijn auto na de online waardebepaling?

Nadat je de schatting hebt ontvangen, voer je in de volgende stap eenvoudig aanvullende prijsgerelateerde voertuiggegevens in en upload je enkele foto's van de auto. Je ontvangt vervolgens van ons de definitieve verkoopprijs. Je kunt daarna een inleverafspraak maken. De verkoopprijs is 7 dagen geldig.

De voertuiggegevens worden in de vestiging gecontroleerd door één van onze medewerkers. Vervolgens wordt het verkoopcontract opgesteld en wordt de verkoop afgerond met jouw handtekening. De auto blijft in onze vestiging.

3.
Ik kan de online waardebepaling niet afmaken. Wat moet ik doen?

In dat geval kun je contact opnemen met onze klantenservice.

4.
Zijn mijn gegevens correct doorgekomen?

Zodra je alle gegevens hebt ingevuld, verschijnt er een bevestiging op de website. Er wordt geen aparte e-mail verzonden.

5.
Kan ik de gegevens achteraf nog wijzigen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om de ingevulde gegevens achteraf te wijzigen. Indien je een fout maakt bij het invoeren van de gegevens, voer je de gegevens eenvoudig opnieuw in.

6.
Wat is het verschil tussen de online waardebepaling en de zelfevaluatie?

In de online waardebepaling vul je het merk, het model en enkele gegevens over de auto in. Je krijgt vervolgens onmiddelijk een schatting van de actuele waarde van de auto. Let op: dit is nog niet de definitieve verkoopprijs.

De definitieve verkoopprijs ontvang je na de zelfevaluatie: vul de aanvullende informatie in over de uitrusting en de conditie van de auto en voeg enkele foto's toe. Met deze informatie bepalen we de definitieve verkoopprijs van jouw gebruikte auto. Let op: jij beslist of je de auto wil verkopen of niet. De definitieve verkoopprijs is 7 dagen geldig.

7.
Ik heb een tijd geleden de online waardebepaling van mijn auto gedaan. Is de waarde nog steeds hetzelfde?

De markt voor gebruikte auto's is erg dynamisch. Daarom kan de waarde van voertuigen dagelijks veranderen. We raden je aan om de online waardebepaling opnieuw uit te voeren.

8.
Waarom kan ik het model van mijn auto niet terugvinden in jullie database?

Onze database bevat alle nationale en internationale automodellen die na 2001 geproduceerd zijn. Als jouw auto niet in onze database staat, stuur je een e-mail naar: info@wijkopenautos.nl, met daarin onderstaande gegevens:

  • Datum van eerste registratie
  • Merk
  • Model
  • Kilometerstand
  • Motorisering
  • Voertuigtype (sedan, stationwagen, cabriolet, VAN, SUV)

Een van onze medewerkers neemt binnen 24 uur contact met je op.

9.
Kan ik mijn gegevens en foto's ook via een e-mail doorsturen?

Nee, het bepalen van de definitieve verkoopprijs van jouw auto is enkel mogelijk wanneer je ons de gegevens verstrekt via de zelfevaluatie.

1.
Ontvang ik daadwerkelijk de definitieve verkoopprijs die ik per e-mail heb ontvangen?

Je ontvangt de definitieve verkoopprijs via een e-mail zodra je de aanvullende informatie en foto's hebt toegevoegd. De prijs in de e-mail is de definitieve verkoopprijs. Ter plaatse zal één van onze medewerkers de door jou ingevulde gegevens controleren. Daarna maken we de definitieve verkoopprijs over naar jouw bankrekening.

Als er ter plaatse verschillen in de werkelijke conditie van de auto worden gevonden, kan het zo zijn dat de verkoopprijs moet worden aangepast. Onze medewerkers zullen dit altijd transparant toelichten.

2.
Wat is het verschil tussen de schatting en de definitieve verkoopprijs?

In de eerste stap geef je ons de basisgegevens zoals het merk en het model van de auto. Vervolgens ontvang je een eerste schatting.

In de tweede stap voeg je aanvullende informatie toe over de conditie en de uitrusting van de auto. Ook voeg je eenvoudig een paar foto's toe. Op basis van deze gegevens sturen wij je de definitieve verkoopprijs via een e-mail.

3.
Welke informatie is nodig om de definitieve verkoopprijs vast te stellen?

Naast algemene informatie (bv. geldigheid van de APK en het aantal vorige eigenaren), hebben we ook details nodig over de uitrusting (bv. kleur) en de algemene conditie van de auto. Om de meest nauwkeurige verkoopprijs te bepalen, hebben we ook foto's van de auto nodig. Op basis hiervan bepalen onze experts de definitieve verkoopprijs.

4.
Hoe lang duurt het voordat ik de definitieve verkoopprijs ontvang?

De definitieve verkoopprijs zal worden opgesteld door één van onze experts, rekening houdend met alle huidige gegevens.

Indien je na 3 dagen nog steeds niet de definitieve verkoopprijs hebt ontvangen, kun je contact opnemen met onze klantenservice. Daar onderzoeken we het specifieke geval en streven we naar een snelle en gemakkelijke oplossing.

5.
Waarom verschilt de vastgestelde autowaarde met de prijs op de particuliere markt?

De door ons vastgestelde koopprijs verschilt van de verkoopprijs op de particuliere markt. Dit prijsverschil komt tot stand door meerdere factoren. Enerzijds zijn deze verkoopprijzen op de particuliere markt zogenaamde "prijzen voor onderhandeling". De onderhandelingsruimte voor deze prijzen zijn meestal 10-20%.

Op de particuliere markt zie je ook vaak zogenaamde "gewenste prijzen". Deze prijzen geven een subjectieve waardering van de auto door de desbetreffende verkoper en zijn vaak aanzienlijk verschillend dan de werkelijke marktwaarde van de gebruikte auto.

Houd er ook rekening mee dat wij als professionele en serieuze koper aanzienlijke kosten dragen bij de aankoop van jouw voertuig. Voorbeelden hiervan zijn kosten voor reparaties, opslag en transport. Ook onze professionele medewerkers, die ter plaatse tijd vrij maken, spelen een rol. We houden ook rekening met deze kosten bij het bepalen van de verkoopprijs.

Maar de verkoop aan particulieren brengt ook voor jou aanzienlijke kosten met zich mee waardoor er een verlaging ontstaat in de verkoopprijs. Je moet veel tijd en geld besteden aan telefoonrekeningen, investeren in advertenties of het maken van proefritten. Tegelijkertijd is er bij de particuliere verkoop en niet te onderschatten risico om slachtoffer te worden van bijvoorbeeld vals geld, fraude of diefstal na de overhandiging van contant geld.

1.
Waarom moet ik een afspraak maken?

De inleverafspraak in de vestiging is belangrijk omdat onze experts de door jou ingevulde informatie opnieuw moeten controleren. Omdat: extra apparatuur of schade er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat de definitieve verkoopprijs moet worden aangepast. De definitieve verkoopprijs wordt na de controle bevestigd, zodat de verkoop daarna kan worden verwerkt.

Een inleverafspraak maken is essentieel, aangezien wij deze afspraak voorbereiden. Zo kunnen we er ook voor zorgen dat we voldoende tijd voor je vrijmaken.

2.
Wat moet ik meenemen naar de inleverafspraak?

Neem volgende zaken mee naar de inleverafspraak in de vestiging:

  • Kentekenpas en codes
  • Alle bestaande autosleutels
  • Een geldige identiteitskaart of paspoort
  • Bankpas
  • Indien beschikbaar en nodig, neem je de volgende zaken mee:

  • Onderhoudsboekje
  • Certificaten van de laatste hoofd- en uitlaatgasonderzoeken
  • Bestaande facturen en bonnen (aankoop nieuwe auto, service, reparatie,...)
  • EU-Conformiteitscertificaat
  • Tweede set wielen

Vergeet niet om voor de afspraak alle persoonlijke bezittingen uit het voertuig te verwijderen. Op deze manier zorg je voor een snelle overdracht van de auto.

3.
Hoe werkt mijn afspraak?
  1. Je komt naar één van onze 20+ vestigingen voor de gemaakte inleverafspraak.
  2. Een medewerker bevestigt de door jou ingevoerde gegevens.
  3. We sluiten een koopovereenkomst en maken de verkoopprijs naar je over.
4.
In welke steden kan ik de vestigingen vinden?

We hebben meer dan 20 vestigingen in Nederland. Een overzicht van alle locaties vind je hier.

5.
Wat zijn de openingstijden van de vestigingen?

De openingstijden van onze vestigingen zijn te vinden op onze website. Hier vind je een overzicht van onze vestigingen.

6.
Hoe werkt de inleverafspraak in de vestiging met de huidige hygiënenormen?

Voor de bescherming van onze klanten en medewerkers zijn de volgende regels momenteel van toepassing tijdens de inleverafspraak in de vestiging:

Naleving van hygiënenormen en een veilige afstand doordat er een beperkt aantal personen tegelijkertijd in de vestiging aanwezig kunnen zijn.

7.
Kan ik mijn inleverafspraak uitstellen?

Uiteraard kun je de inleverafspraak uitstellen. Neem telefonisch contact op via (nummer) en maak een nieuwe afspraak. Ook kun je de e-mail die je hebt ontvangen om de afspraak te bevestigen bekijken. Het is mogelijk om via deze e-mail een ander tijdstip voor de afspraak te selecteren.

8.
Hoe betalen jullie de verkoopprijs van mijn auto? Is het mogelijk om deze cash te ontvangen?

Na de verkoop maken wij de verkoopprijs snel en veilig over op jouw bankrekening. Om veiligheids- en organisatorische redenen is een contante betaling helaas niet mogelijk.

9.
Wat gebeurt er met mijn auto na de verkoop?

Na de verkoop wordt de auto doorverkocht.

10.
Is het mogelijk dat jullie mijn auto ophalen?

We kunnen helaas door organisatorische redenen jouw auto niet ophalen.