Autogas – een milieuvriendelijk alternatief voor diesel en benzine?

Autogas blijft relatief onpopulair, ook al zijn er tekenen van enig herstel. Dat is eigenlijk vreemd, want autogas is een relatief schone brandstof en vooral aantrekkelijk voor veelrijders.

08.03.2018

LPG tanken
Gratis online taxatie

Het aantal registraties van voertuigen die op autogas (LPG) rijden blijft gering. Toch is er een stijgende lijn te herkennen, bijvoorbeeld in buurland Duitsland, waar het aantal nieuwe registraties met bijna de helft steeg gedurende het afgelopen jaar.

In Nederland hoef je niet te rekenen op belastingvoordeel; Auto's op gas kunnen zelfs duurder zijn. Loont het zich alsnog om je auto om te bouwen? Wij bieden je een overzicht van de voor- en nadelen van autogas.

1. Autogas voertuigen in Nederland

De afgelopen jaren kiezen steeds minder Nederlanders voor LPG. Volgens een rapport van het AEGPL (Europese LPG-associatie) daalde het aantal auto’s op gas in 2015 met rond tien procent. Ook het CBS meldt dat de cijfers sterk teruglopen, met wel 50 procent tussen 2006 en 2016.

Hier zijn een aantal redenen voor. LPG is vooral aantrekkelijk voor automobilisten die veel kilometers rijden. Zakelijke rijders hebben echter te maken met ongunstige lease-condities. De bijtellingspercentages zijn voor LPG veel hoger. Ook mogen bepaalde CO2-voordelen alleen meegerekend worden voor voertuigen die nieuw geleverd worden met LPG. Ombouwauto’s profiteren hier dus niet van.

Athlon Car Lease – een van Nederland’s grootste leasemaatschappijen, geeft aan dat nog geen 3 procent van hun auto’s op LPG rijdt en dat dit ook nog eens steeds minder wordt.

In Nederland reden in 2015 ongeveer 180.000 LPG-voertuigen rond. Hiermee behoort Nederland tot de Europese middenmoot. De verschillen tussen de Europese landen zijn erg groot. In Turkije en Polen rijden meer dan 2 miljoen LPG-voertuigen rond, terwijl de brandstof erg onpopulair is in Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. In ieder van deze landen zijn minder dan 10.000 LPG-voertuigen geregistreerd.

2. Autogas: Goedkoper en milieuvriendelijker dan benzine en diesel

Autogas biedt zeer veel voordelen vergeleken met benzine en diesel; vanuit een economisch alsook ecologisch perspectief. Veel automobilisten laten zich bij het ombouwen voornamelijk overtuigen door de gunstige prijs. Een korte vergelijking van de huidige prijzen (gemiddeld):

  • voor een liter autogas 75 cent
  • voor een liter super 1,70 euro
  • voor een liter diesel 1,35 euro
LPG tanken

Daarnaast stoten auto's op gas minder CO2 en schadelijke stoffen uit, een grote verbetering vergeleken met benzine of diesel.

Bij de verbranding van LPG ontstaat geen roet. Ook is de stikstofuitstoot van deze motoren tot ongeveer 20 procent lager dan benzinemotoren. Dieselmotoren stoten wel 20 keer zoveel stikstof uit.

De recente sjoemelschandalen hebben het vertrouwen in diesel gigantische schade berokkent. Daarom kiezen steeds meer consumenten nu voor de alternatieve, schonere brandstof LPG.

3. Uitgebreid netwerk van LPG tankstations

De LPG prijs ligt nog altijd lager dan de prijs van benzine of diesel. In Nederland zijn er genoeg plekken waar je goedkoop LPG tanken kunt.

LPG tankstations in Nederland

Het Nederlandse netwerk van pompstations is goed ontwikkeld. Je kunt bij ruim 1,700 tankstations terecht. Niet alle LPG tankstations zijn bemand, hier kan je met je pinpas of klantenkaart betalen. Het tanken van autogas is net zo eenvoudig als het tanken van benzine of diesel.

Er is wel een klein verschil in het tanksysteem: het vulpistool wordt tijdens het tanken met het vulhulpstuk aan het voertuig bevestigd zodat er een gesloten systeem ontstaat.

LPG tankstations in Europa

Ook de Europese landen om ons heen hebben een uitgebreid netwerk aan autogas-tankstations opgezet. In Europa kunnen automobilisten op meer dan 40.000 plekken LPG tanken. Autogas is vooral zeer populair in Oost-Europese landen zoals Polen. Ook in Italië zijn veel LPG tankstations te vinden. Je kunt hier een overzicht vinden van alle LPG tankstations in de Benelux en daarbuiten

4. De nadelen van LPG tanken

LPG is een alternatieve brandstof met zowel voor- en nadelen. De nadelen zijn, onder andere:

  • Autogas verbruikt meer volume
  • Geringe reductie in performance
  • Minder kofferruimte
  • Geen universele tankaansluitingen binnen Europa

LPG heeft een geringere dichtheid dan benzine. Daarom is het vermogen van autogas voertuigen iets lager dan dat van benzinevoertuigen, en het verbruik is ongeveer 15 tot 20 procent hoger – dit medieert het kostenvoordeel weer een beetje.

Auto's op gas hebben een iets kleiner bereik. Daarnaast wordt de gastank tijdens het ombouwen vaak in de ruimte voor het reservewiel ingebouwd. Hier is minder plaats dan in een gebruikelijke benzinetank. De gastank heeft een volume van 40 tot 60 liter, afhankelijk van de grootte van het voertuig.

Europese wetgeving schrijft voor dat LPG-tanks slechts voor 80% gevuld mogen worden. Voor het installeren van grotere tanks wordt ruimte van de kofferbak weggenomen, waardoor je weer minder laadvolume hebt. Daarnaast is het nadelig dat er geen universele tankaansluitingen zijn in Europa. Je zult dus een adapter mee moeten nemen om te tanken in het buitenland.

5. Op reis met je autogas voertuig: waar moet ik op letten?

Oost-Europa is een walhalla voor LPG-bestuurders. Ze kunnen niet alleen kiezen tussen zeer veel autogas-pompen maar betalen ook nog eens zeer gunstige tarieven.

Polen is een van de sterkst groeiende markten voor LPG in de wereld. Alleen in Turkije rijden nog meer auto's op gas rond. Dit valt ook te zien in de prijzen. Lage tarieven in het algemeen, alsook de heftige concurrentie tussen de verschillende LPG-tankstations drukken de prijzen. In Polen kost een liter autogas tot wel 15 cent minder dan in Duitsland.

Geliefde vakantielanden zoals Oostenrijk, Zwitserland en Spanje hebben een relatief bescheiden netwerk vergeleken met Nederland. Het is hier dus een stuk lastiger om een autogas-pomp te vinden – vooral buiten de grote steden en door reistrajecten.

In deze landen betaal je minder dan bij ons voor autogas maar het loont zich zeker even te gaan tanken in België of Duitsland als je richting het zuiden of oosten van Europa rijdt. Daarnaast is het handig om even een blik te werpen op de actuele LPG-prijzen in de landen om ons heen.

LPG prijzen

Belangrijk: Zorg ervoor dat je altijd de juiste adapter bij de hand hebt

Het is heel belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je met je LPG-auto naar het buitenland rijdt. Er zijn vier verschillende vulpistoolsystemen voor autogas in de EU, Canada en de VS:

  • DISH (bv. in Oostenrijk, Denemarken en Griekenland)
  • ACME (bv. in België, Duitsland en Zwitserland)
  • Bajonet (bv. in Nederland, Groot-Brittannië en Noorwegen)
  • Euronozzle (bv. in Spanje)
LPG Adapter
LPG adapter

Je kunt in het buitenland alleen LPG tanken met de juiste LPG-nippel. Het is verstandig om altijd een LPG-nippel die past bij het LPG-pompsysteem van je eigen auto mee te nemen.

6. Wanneer loont het zich je auto om te bouwen naar LPG?

Als je besluit je voertuig om te bouwen naar LPG pluk je alle vruchten van autogas als alternatieve brandstof – zonder een dure nieuwe auto te hoeven kopen. Bij het ombouwen van een benzine-voertuigen maakt de leeftijd van het voertuig niet uit – ook is het niet relevant of de auto drie, vier, vijf, zes of acht cilinders heeft. De prijzen voor het ombouwen van je voertuig naar LPG verschillen sterk maar liggen over het algemeen tussen de 1300 en 2500 euro. Het bereik van een omgebouwde auto hangt af van het motorvermogen en tankformaat – je kunt rekenen op een actieradius van tussen de 350 en 1000 kilometer.

Bij het ombouwen van je voertuig wordt de conventionele benzinetank niet verwijderd. Hierna kun je dus op zowel autogas alsook benzine rijden (bivalente aandrijving). Als je LPG opraakt tijdens een rit schakelt het systeem automatisch over op benzineaandrijving. Over het algemeen worden autogasvoertuigen gestart met benzine. Zodra de motor vervolgens warm is, schakelt het systeem over op autogas.

Voordelen van het ombouwen naar autogas

  • Bijna alle benzineauto’s kunnen omgebouwd worden
  • Tijdens het rijden kun je zelf kiezen tussen de benzine- en autogasaandrijving
  • LPG zal de komende jaren zeker goedkoper blijven dan benzine en diesel
  • Autogasvoertuigen zijn beter voor het milieu
  • Je kunt rekenen op een goed ontwikkeld netwerk van pompstations in Nederland/België en de rest van Europa
  • Je kunt je auto al ombouwen voor minder dan 2000 euro

Vanaf wanneer loont het zich over te stappen op autogas?

De volgende algemene regel geldt voor overstappers: Het loont zich voor iedereen die vaak en bovenal veel rijdt. Indien je 14.000 kilometer per jaar aflegt in je auto spaar je met LPG ongeveer 850 euro. Dit bedrag is natuurlijk afhankelijk van het verbruik.

De investering die noodzakelijk is om je auto om te bouwen, zelfs als deze vrij prijzig is, betaalt zich al na een aantal jaar al terug. Hoe lang het duurt om de investering eruit te halen is van verschillende factoren afhankelijk. Deze handige rekenhulp helpt je bij het bepalen vanaf hoeveel kilometer een ombouw verstandig is. De volgende factoren helpen bij de berekening:

  • Het verbruik van je benzineauto
  • De huidige brandstofprijzen
  • De huidige prijs voor LPG
  • Het jaarlijkse kilometrage
  • De aanschafkosten van een autogasinstallatie

Autogas is een veilige alternatieve brandstof

Naast de vele aantrekkelijke financiële en milieuvriendelijke eigenschappen is autogas ook nog eens zeer veilig. Voertuigen die door LPG aangedreven worden beschikken over speciale overdrukventielen die het explosiegevaar tot een minimum reduceren. De Duitse automobilistenvereniging ADAC beschrijft de veiligheidsaspecten als volgt:

“Er zijn geen situaties uit de praktijk bekend die aanleiding geven aan te nemen dat deze voertuigen gevaarlijker zijn. Ook niet uit landen waar veel autogasvoertuigen toegelaten zijn. Zowel crash- als brandtests bevestigen dat autogasauto’s minstens even veilig zijn als vergelijkbare benzinevoertuigen.”

Conclusie

Er zijn niet al te veel LPG-voertuigen meer onderweg op de Nederlandse straten en het worden er steeds minder. Toch gloort er hoop aan de horizon. Het recente dieselschandaal maakt LPG weer een aantrekkelijker alternatief voor veelrijders. Dit maakt het voor leasemaatschappijen interessant. Het valt te bezien of de regering besluit bepaalde belastingtechnische-nadelen te herzien. De vele voordelen spreken echter voor zich. Autogas is als alternatieve brandstof een uitstekende optie.