Is een youngtimer aanschaffen een goede investering?

Wie veel geld bezit kan kiezen om dit op de bank te laten staan. Met de actuele rentestanden levert dit niet veel op.

27.11.2017

Youngtimer als investering

De rente is minimaal en gezien de inflatie, vermogensbelasting en andere factoren die meespelen zijn er betere manieren om je geld te investeren. Bijvoorbeeld in een oldtimer! Door de waardestijgingen van oldtimers zijn er steeds meer mensen die ervoor kiezen om een oldtimer te kopen.

Is het daarom slim om een auto te kopen die op dit moment nog geen oldtimer is, maar in de toekomst in waarde gaat stijgen wanneer het wel een oldtimer wordt? Wij geven de voor- en de nadelen om een weloverwogen afweging te maken.

1. Wanneer wordt er gesproken van een oldtimer?

Er wordt geregeld gesproken van een oldtimer, oftewel een klassieke auto. Maar wanneer is een auto een oldtimer? Hier verschillen de meningen en definities over. Bij de belastingdienst wordt er gesproken van een oldtimer als de auto 40 jaar of ouder is. Tenminste, dat is het op dit moment, maar in 2018 gaat de regelgeving opnieuw veranderen. Vanaf 1 mei 2018 wordt er pas gesproken van een oldtimer wanneer de auto 50 jaar of ouder is. Ben je dus op dit moment in het bezit van een auto van 43 jaar oud? Dan is de auto momenteel vrijgesteld voor de APK, maar zal de auto vanaf volgend jaar wel weer een jaarlijkse keuring moeten doorlopen.

De fiscus hangt niet dezelfde definitie aan een oldtimer als verzekeraars. Om een speciale oldtimerverzekering af te sluiten hebben verzekeraars andere regels. De meeste verzekeraars hebben een oldtimerverzekering voor auto’s met een leeftijd rond de 20 en 25 jaar en ouder. Om in aanmerking te komen voor deze speciale verzekering moet er vaak wel aan meer regels worden voldaan dan alleen de leeftijd van de auto. Oldtimers worden in dat geval goedkoper verzekerd dan een normaal voertuig. Wanneer auto’s een bepaalde leeftijd hebben dan worden de modellen niet meer gebouwd door de fabrikanten. Na verloop van tijd verdwijnen er ook steeds meer van het type voertuigen door veroudering en auto’s die naar de sloop gaan. Kortom, des te ouder een auto wordt, des te zeldzamer deze auto is. En wanneer er slechts een paar auto’s van een model over zijn dan wordt deze sneller meer geld waard.

Let op

De fiscus spreekt van een oldtimer op het moment dat een auto 40 jaar of ouder is, maar de regelgeving veranderd vanaf 2018. Bij verzekeraars is de definitie anders en wordt er vaak al van een oldtimer gesproken op het moment dat de auto 20 tot 25 jaar oud is.

2. Wat is een opkomende klassieke auto?

Er wordt ook gesproken van opkomende klassieke auto’s. Dit zijn auto’s die nog geen klassieker zijn, maar wel tegen het randje aan zitten. Er is geen exacte grens aan te geven wanneer een auto van opkomende klassiekers naar oldtimer gaat. Dit komt door de verschillende definities van een oldtimer, dit verschilt per merk en type auto. Wederom, des te unieker het voertuig is, des te eerder het een klassieker is.

Naarmate een auto wel een klassieker wordt, stijgt deze in waarde. Daarom kiezen mensen ervoor om te investeren in auto’s die (nog) geen oldtimer zijn, maar na verloop van tijd wel worden beschouwd als een oldtimer of klassieker. Zodra de auto’s meer waard worden is het simpelweg een kwestie van wachten of verkopen wanneer de streefwaarde bereikt is. Een vereiste is wel dat de onderdelen van de auto origineel blijven en de auto in een goede staat blijft. Worden er te veel onderdelen vervangen voor nieuwe onderdelen dan is de auto op een gegeven moment geen oldtimer meer of kan het geen oldtimer worden.

3. Welke modellen zijn interessant om in te investeren?

Je hoeft niet direct een vracht met geld beschikbaar te hebben om te investeren. Er zijn veel modellen met lage prijzen die een goede belegging zijn. Hoewel over het algemeen het rendement bij deze modellen lager is, kunnen ze nog steeds voor een leuke opbrengst zorgen. Heb jij voor jezelf duidelijk wat het budget is dat je bereid bent te investeren? Hieronder hebben we een overzicht met verschillende modellen die een goede investering zijn in diverse prijsklassen.

< 5.000 euro > 5.000 euro > 10.000 euro > 20.000 euro
Fiat Panda (1989-2003) Audi TT (1998-2005) Mercedes S-Klasse (1991-1998) BMW M3 E30 (1986-1991)
Fiat Coupé (1994-2000) BMW Z3 Coupé (1998-2002) Opel Speedster (2000-2005) Mercedes W 124 Cabrio (1991-1997)
Lancia Thesis (2002-2009) Mazda MX 5 (1989-2002) Porsche 928 GT (1989-1991) Porsche 911 (1993-1998)
Renault Twingo (1993-2007) Mercedes 190 (1982-1993) Porsche 968 (1991-1995) Renault Sport Spider (1995-1999)
VW Golf III VR6 (1991-1997) VW Golf I Cabrio (1979-1994) Smart Crossblade (2002) Renault Alpine A610 (1991-1995)

4. Waarop letten bij het kopen van een aanstaande oldtimer?

Overweeg jij om een youngtimer te kopen die op het punt staat een oldtimer te worden als investering? Dan zijn er verschillende vragen die jij jezelf kunt stellen bij de afweging voor het kopen van een klassieke auto. Ben jij zelf bijvoorbeeld een liefhebber van klassieke auto’s? Wat houdt je dan nog tegen niet in te investeren in oldtimers?

Daarnaast is het belangrijk dat je het budget dat je beschikbaar hebt duidelijk in kaart brengt. Zo weet je welke auto’s wel of niet binnen het bereik vallen om aan te schaffen. Bij het kiezen van het juiste model is het van belang om de tijd te berekenen die de auto ongeveer nodig heeft om tot een oldtimer geclassificeerd te worden. Sta je op het punt om een auto te kopen? Let er dan op of de auto nog in goede en originele staat is. Je slaat de plank mis wanneer je er vanuit gaat dat je binnen een bepaalde periode over een oldtimer beschikt, maar in werkelijkheid geen oldtimer hebt, omdat deze geen originele staat meer heeft.