De stilte voor de storm: diesel ombouwen om (uitgebreidere) verboden voor te zijn?

In 2015 kondigde zich het Waterloo voor dieselauto’s aan. Sinds het Duitse emissieschandaal met Dieselauto’s is niks meer hetzelfde. Maar is het voor jou, als Nederlandse automobilist, nu ook de moeite waard om je diesel om te bouwen?

27.06.2018

Diesel niet welkom

De (Duitse) autofabrikanten hebben zichzelf ongelofelijk in de voet geschoten en in hun competitiedrang de gezondheid van zeer veel mensen op het spel gezet. De reacties op het emissieschandaal, dat zich nog altijd als een olievlek uitbreidt over het autolandschap, zijn allesbehalve mals.

Waar de meeste regeringen over het algemeen als autovriendelijk te bestempelen zijn, lijkt het tij voor diesels definitief gekeerd. De uitwerkingen van stikstof en fijnstof op de volksgezondheid zijn allesbehalve mals. In totaal kost het schandaal Europeanen 44.000 levensjaren! Vandaar dat er in steeds meer landen en steden, ook in Nederland, milieuzones ingericht worden. En deze zijn vooral gericht op het verbannen van de ‘vuile diesel’.

Als je in een ouder dieselmodel rijdt, kunnen deze ontwikkelingen flinke uitwerkingen hebben. Maar ook eigenaren van jongere dieselbolides moeten zich zorgen maken, vooral omdat de waarde van deze diesels snel daalt. Weinig mensen hebben behoefte om een dieselauto te kopen die ze later niet voor de deur mogen parkeren of waarmee ze niet op stedentrip naar Parijs kunnen.

Wat zijn de uitwerkingen voor dieselauto’s, wat zit er nog aan te komen en wanneer is het de moeite waard om je auto te laten ombouwen? Wijkopenautos.nl praat je bij over de ontwikkelingen!

In Nederland lopen er op het moment nog verschillende procedures tegen onder andere Volkswagen. Hier is zelfs een speciale stichting voor opgericht, de ‘Stichting Volkswagen Car Claims’, die poogt namens bijna 200.000 autobezitters het koopcontract te laten ontbinden.

1. De regering geeft gas: milieuzones in Nederland en daarbuiten

Alvorens je een beslissing kunt maken over het wel of niet ombouwen van je auto, helpt het om eerst een overzicht te hebben van de verschillende milieuzones in Nederland en onze buurlanden. Waar zijn deze van kracht en wat zijn nu eigenlijk de voorwaarden?

Bestaande milieuzones: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam

In drie van de vier grootste steden van ons land zijn er al aangescherpte regels voor oudere (diesel)auto’s, scooters en brommers. In Amsterdam kunnen eigenaren van dieselauto’s met een eerste inschrijvingsdatum van voor 2005 geen parkeervergunning meer krijgen in de binnenstad (praktisch alles onder het IJ en binnen de ring A10). In Utrecht mogen diesels van voor 2001 überhaupt de binnenstad en de stationsbuurt niet meer in. Ook in Rotterdam dekken de regels alle dieselauto’s van voor 2001.

De toekomst In Nederland? Ongewis…

Ook in Arnhem, Maastricht en verschillende andere steden liggen (vergaande) plannen om een milieuzone in te richten. Ook hier geldt dat de stadsbesturen het voornamelijk gemunt hebben op dieselauto’s en vervuilende scooters. De druk vanuit de EU neemt toe en dit maakt het ook aannemelijk dat er na verloop van tijd nationale maatregelen genomen worden.

Tabee diesel: België, Frankrijk, Duitsland

In vele van onze buurlanden zijn de maatregelen al in een verder gevorderd stadium en vaak ook strikter. In Duitsland zijn in veel grote steden zoals Berlijn, Hannover, Stuttgart en München al milieuzones ingericht waar (over het algemeen) alle dieselauto’s van voor 2001 niet meer welkom zijn. Ook zijn er in bepaalde steden zoals Hamburg ondertussen straten waar vervuilende diesels niet meer welkom zijn.

In Antwerpen is de gehele binnenstad en linkeroever van de Schelde ontoegankelijk voor diesels die niet minstens aan de Euro-4-norm voldoen (of aan de Euro-3-norm voldoen en een roetfilter hebben). Deze zogenaamde LEZ (lage-emissiezone) is op dit moment nog de enige van z’n soort in België, maar dat zal wellicht niet lang zo blijven.

Nog fanatieker is bijvoorbeeld het Parijse stadsbestuur. Burgemeester Anne Hidalgo heeft voor de gehele binnenstad een nieuw milieuzone-systeem uitgeroepen. De inschaling van jouw voertuig is afhankelijk van een aantal factoren waaronder bouwjaar en de mate van CO2- en fijnstofuitstoot.

Het emissieschandaal heeft in Nederland geen invloed op de wegenbelasting die dieseleigenaren betalen. Ook andere belastingen gaan niet omhoog. In Nederland is dit namelijk enkel afhankelijk van de uitstoot van CO2, en niet van stikstof. En met de CO2-uitstoot is niet gemanipuleerd.

2. Je auto ombouwen. Wat zijn de opties? Wat brengt het?

Ben je van plan je dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.

In Nederland zijn de dieselverboden namelijk niet afhankelijk van uitstoot! Het gaat bij ons uitsluitend om het bouwjaar van het dieselvoertuig. Alle diesels van voor 2001 zijn betroffen. Dit heeft te maken met de wetgeving in Nederland. Alleen het rijk kan verboden opleggen die samenhangen met uitstoot, de gemeentes kunnen enkel het bouwjaar van voertuigen gebruiken als classificatievoorwaarde.

Je kunt je dieselauto wel laten ombouwen of updaten, maar dat brengt in Nederland helaas niet veel. De milieuzones in Nederland gebruiken de gegevens van de kentekenregistratie en het bouwjaar. Omdat hier dus zeer weinig voordelen aan verbonden zijn voor Nederlandse automobilisten, zijn er ook zeer weinig aanbieders. Als dieselbestuurder ben je dus in Nederland kort gezegd de pineut.

3. Wat kan je het beste doen met je (oudere) diesel?

Dat ligt voornamelijk aan je persoonlijke situatie. Als je niet van plan bent om vaak in de grote steden te komen of het niet erg vindt om af een toe een P+R-mogelijkheid te gebruiken, kun je met een gerust hart in je (oudere) diesel rond blijven rijden. Het ombouwen of laten moderniseren van diesels om aan de strenge eisen te voldoen loont zich in Nederland simpelweg niet.

Indien je elke dag voor je werk in het centrum van Utrecht of Rotterdam dient te zijn of vaak in Duitsland onderweg bent, kun je je diesel waarschijnlijk het beste van de hand doen. Als je auto aan de Euro-5-emissienorm voldoet, kun je overwegen om deze te laten moderniseren zodat deze aan de Euro-6-emissienorm voldoet. Deze investering zal ook een positieve invloed hebben op de waarde van je auto indien je uiteindelijk toch besluit te verkopen.

Het emissieschandaal raakt dieselrijders hard, maar het leeuwendeel van de automobilisten ondervindt er voorlopig slechts lichte hinder van. Het grootste probleem is misschien nog wel de waardevermindering van tweedehandsdiesels ten gevolge van het kelderende consumentenvertrouwen. Hier kan helaas in Nederland geen modernisering tegenop…

Lees ook

Onze diensten