1. De huidige situatie op de LPG-markt
Het is een raadsel waarom LPG zo onpopulair geworden is op de Nederlandse markt. Het netwerk van tankstations met LPG is uitstekend, vooral ook langs de snelweg.
LPG is betrouwbaar, zuinig en goedkoop. Daarnaast worden veel modellen geleverd in een zogenaamde Bi Fuel-editie. Dit betekent dat deze auto’s ook op conventionele benzine kunnen rijden. Erg handig als de LPG-pomp niet binnen bereik is.
Verkoop LPG auto's neemt af
Toch neemt de verkoop van LPG zeer sterk af. Zowel de brandstof als het aantal auto’s dat af-fabriek geleverd wordt met een LPG-tank is gekelderd over de afgelopen jaren. Veel consumenten kiezen voor een (eveneens zuinige) hybride-auto op benzine of hebben de keuze laten vallen op diesel.
Na de dramatische ontmaskering van dieselvoertuigen door de verschillende schandalen van autofabrikanten is het mogelijk dat LPG-auto’s een wederopstanding beleven in Nederland. Toch lijkt het erop dat het volledig elektrisch rijden de voorkeur onder zowel de algemene bevolking, alsook de politiek geniet.
Bij LPG-auto’s betaal je vaak meer wegenbelasting vanwege het gewicht van de auto. Vergelijk daarom ook het gewicht van de verschillende modellen bij een aankoop. Lees ook hoe wegenbelasting berekenen in zijn werk gaat.
Toch is er veel te zeggen voor LPG auto's, zowel voor jezelf als voor het milieu. Reden genoeg dus om toch nog maar eens een blik te werpen op de verschillende LPG af-fabriek modellen die op dit moment beschikbaar zijn in Nederland!
2. Een selectie van af-fabriek LPG-auto’s
De selectie aan LPG-modellen is relatief beperkt in Nederland. Toch zijn er een aantal aantrekkelijke modellen beschikbaar uit verschillende marktsegmenten. Van goedkoop tot wat duurder en van luxe tot een basismodel. Desalniettemin hebben al deze auto’s iets met elkaar gemeen: Ze zijn allemaal zuinig!
Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel
De Chevrolet Spark (verkrijgbaar vanaf €12.500) biedt een hoop voor een heel zachte prijs. Geen sportieve auto (dat zijn LPG's nooit!), maar wel klein, zuinig en een goed bereik op een volle tank LPG. De Amerikaanse autobouwer heeft veel succes met dit kleine, bescheiden model!
- Voordelen: Aantrekkelijk geprijsd, laag verbruik, lage uitstoot, relatief licht.
- Nadelen: Erg simpel model, geen snufjes (inparkeren, etc.), trage acceleratie, weinig kofferruimte, geen trekhaak.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 35 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 14.7 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 520 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Gewicht: De Spark is licht voor een LPG-auto, met een leeggewicht (relevant voor de belasting) van ongeveer 840 kg.
Bi-Fuel: Een voordeel van de Spark is dat het een Bi-Fuel auto is. Wat is een Bi-Fuel auto? Dat is een auto die op twee soorten brandstoffen kan rijden. De brandstoffen zitten apart van elkaar en zij worden niet door elkaar gegooid.
Het voordeel van Bi-Fuel auto's is de mogelijkheid om naast het goedkope LPG óók nog op andere brandstoffen te rijden. Soms is benzine makkelijker voor handen dan LPG, met een Bi-Fuel auto zorg je dat je nooit stil komt te staan omdat jouw brandstof niet te krijgen is.
Algemeen oordeel: Een leuke LPG auto voor mensen met weinig eisen. Trekt langzaam op en het bereik is niet heel groot, dus niet geschikt voor veelrijders. Perfect als tweede auto op LPG voor de korte ritjes of voor stedelingen die slechts af en toe langere ritten plannen zonder al te veel bagage. Met de Spark naar het buitenland? Dat is geen probleem, doordat deze auto Bi-Fuel heeft, zit je niet vast aan alleen LPG en kun jij ook andere brandstof tanken.
Dacia Sandero
Dacia is een van de merken dat besloten heeft te investeren in LPG-technologie. Dit hebben we overigens niet aan onszelf te danken, maar eerder aan de landen om ons heen. Omdat de Fransen en Duitsers een stuk happiger zijn op autogas, biedt Dacia de LPG af-fabriek modellen ook in Nederland aan. De Dacia Sandero is een auto op LPG (verkrijgbaar vanaf €11.000).
- Voordelen: absoluut onverslaanbaar geprijsd, erg laag verbruik en uitstoot, hoge topsnelheid (voor het soort auto), goede acceleratie, trekhaak.
- Nadelen: eenvoudig model, geen snufjes (zelfs geen airconditioning), vrij zwaar.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Gewicht: De Dacia is licht voor een b-klasse auto, het gewicht (zonder passagiers en bagage) bedraagt ongeveer 1030 kg.
Algemeen oordeel: Een leuke en simpele auto, voor een ongelofelijke nieuwprijs. Met drie jaar garantie en de lage kosten van LPG is het vrijwel onmogelijk om een miskoop te doen. Natuurlijk zul je wel met meer onderhoud moeten rekenen, maar bij gemiddeld verbruikt loont deze LPG-auto met aardig bereik zich absoluut! Hou wel rekening met meer wegenbelasting per jaar door het hogere gewicht.
Opel Corsa
Opel is een van de weinige A-merken dat nog enkele auto's op LPG af-fabriek aanbiedt. Net zoals voor de andere modellen in deze lijst geldt ook hier, dat dit voornamelijk te danken is aan de vraag voor LPG-auto’s in omringende landen. De Corsa is een leuke kleine LPG auto die vooral kwalitatief hoogwaardiger is dan de meeste concurrenten en tweedehands al te krijgen vanaf €5.000,-.
- Voordelen: Kwalitatief hoogwaardige auto, goed geschikt voor stadsverkeer, hoge topsnelheid (voor het soort auto), veilige rijeigenschappen.
- Nadelen: Rijdt niet altijd even comfortabel (vooral bij hogere snelheden), lastiger instappen achter, vijfdeurs zonder belastingvoordeel.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 42 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 14.5 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 600 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het over.
Gewicht: De Opel is aan de lichte kant voor een kleine b-klasse auto, het gewicht (zonder passagiers en bagage) bedraagt ongeveer 1060 kg.
Algemeen oordeel: De Opel Corsa is misschien wel de meest hoogwaardig afgewerkte auto van deze lijst. In ieder geval hebben bestuurders bij de Corsa de zekerheid van een Opel. De Opel heeft de crashtest goed doorstaan en is verder goedkoop in onderhoud met veel ruimte voorin. De Corsa is als LPG auto vooral geschikt voor gebruik in de stad dankzij de kleinere afmetingen. Een goed alternatief voor de Sandero met grotendeels overeenkomstige eigenschappen.