Rijden ze nog? Die Nederlandse automerken?

Hoeveel Nederlandse automerken ken jij? Zien we deze Nederlandse automerken nog op de wegen? Of is dit het land van de vergeten automerken? Lees er hier alles over!

20.11.2018

Weg tussen tulpenvelden in Nederland
Gratis online taxatie

Als je kaas of tulpen zegt, denk je waarschijnlijk direct aan Nederland. Maar zeg je auto’s, dan denk je misschien niet direct aan ons landje! We staan nou niet écht bekend als autoland. We houden van auto’s, we rijden veel, maar de grootste automerken komen niet van hier. Alhoewel er een aantal merken zijn die het best waard zijn om genoemd te worden.

In ons land moeten liefhebbers van auto’s aardig wat centen neerleggen om te rijden in de wagen die ze mooi vinden. Dankzij de BPM toeslag die moet worden betaald over de nieuw aangeschafte wagens is het een stuk minder leuk om een luxe, nieuwe bolide aan te schaffen.

1. Schoner rijden, minder CO2 uitstoten

Schoon, schoner, schoonst. De uitstoot moet omlaag en Nederland is een van de landen die dit als topprioriteit heeft. Er wordt hard gewerkt om de uitstoot te verminderen en dat werpt zijn vruchten af.

Zo heeft het Britse Eco Experts een onderzoek gedaan naar de uitstoot van 25 landen in Europa. Wij staan in deze top 25 op nummer 21, wat betekent dat we het goed doen, maar er is genoeg ruimte voor verbetering.

Een auto volledig op zonne-energie

Niet heel raar dat nieuwe Nederlandse automerken dan ook volledig elektrisch zijn of op zonne-energie rijden. Lightyear is er een van. Het automerk kondigde in 2017 aan een auto volledig op zonne-energie te maken.

Een zogenaamde Energy Independent Electric Vehicle (EIEV) komt onder de naam Lightyear One op de markt en wordt verwacht in 2019.

2. Nederlandse automerken op de wegen

We hebben niet veel Nederlandse automerken die je nog op onze wegen ziet rijden, veel bestaan inmiddels niet meer. Nederlandse automerken houden zich minder bezig met massaproductie maar het zijn merken die zich richten op luxe bolides of voertuigen die als hulpmiddel of zakelijk ingezet kunnen worden. Hieronder een aantal bekende namen van automerken in de Nederlandse markt.

Twee krachtpatsers die we wel moeten kennen

Laten we beginnen met Spyker Cars, een fabrikant die bij veel wel een belletje doet rinkelen. Het bedrijf dat exclusieve sportwagens ontwerpt sinds 1999 is erg bekend in de autowereld.

Spyker heeft niet altijd een stralende toekomst gehad. Met veel tegenslagen, schuldeisers en claims van betalingsachterstanden heeft het in 2015 toch een doorstart weten te maken. En nu gaat het weer goed met Spyker, als we de de CEO moeten geloven.

Waar er eerst motoren van Audi in de wagens lagen, ligt er bij het nieuwe model de C8 Preliator Spyder een motor in van het Zweedse Koenigsegg. Van deze Spyker worden er slechts 100 gebouwd en waarschijnlijk moet je even sparen om dit plaatje de jouwe te noemen. Naar verluidt gaat hij tussen de €400.000 en €450.000 kosten.

Een andere bekende is het Nederlandse automerk Donkervoort Automobielen B.V.. Het is een sportwagenproducent die zich richt op de bouw van supercars gemaakt voor het circuit.

Donkervoort, opgericht in 1978, bouwt alle wagens in de fabriek in Lelystad met de hand. Het sportieve en snelle merk begon met het gebruiken van Ford motoren en momenteel met krachtige motoren van Audi. Vandaag de dag zijn er al meer dan 1100 sportwagens geproduceerd.

Dit jaar bestaat Donkervoort 40 jaar en dat gaat niet ongezien voorbij. Ter ere van de verjaardag komen ze met een snel model: de D8 GTO-40. Een bolide met een vanafprijs van €159.600,-. Een stuk betaalbaarder dan de Spyker C8 Preliator Spyder om maar een Nederlandse supercar te noemen. Als je de verjaardagseditie in jouw garage wil hebben, moet je wel opschieten. De auto komt in een oplage van 40 stuks en meer dan de helft is al verkocht.

Automerken gemaakt om te dienen

In 1938 werd er nog een Nederlands automerk geboren: Spijkstaal in Hoogvliet. Het merk specialiseerde zich in het maken van elektrische voertuigen voor de zakelijke en particuliere markt. Sinds 1955 bouwt het bedrijf elektrische bezorgwagens en verzorgt het intern transport op plekken waar uitlaatgassen teruggedrongen moeten worden. Zo worden de voertuigen graag gebruikt onder andere op bloemenveilingen, vliegvelden, zorginstellingen en attractieparken.

In Rotterdam heeft Spijkstaal al jaren de ParkShuttle rondrijden, een voertuig dat volledig elektrisch en zonder bestuurder mensen van A naar B brengt. Autonoom rijden kennen we hier dus al.

Canta, een echte auto of meer een gehandicaptenvoertuig? Waaijenberg Mobiliteit is de enige producent in Nederland die zich bezighoudt met de productie van 45 km/u voertuigen. De Canta is in 1995 ontwikkeld, slechts 1,10 meter breed en rijbewijsvrij. Dat betekent dat het voertuig op het fietspad mag rijden. Het is zowel elektrisch als op benzine en wordt op maat gemaakt voor de bestuurder.

Nieuwe Canta aanschaffen? Daar betaal je een vanafprijs van €13.645 voor. De Canta heeft ook een handig inrijmodel, dat betekent dat hij bestuurbaar is vanuit een rolstoel!

Bouwpakketten voor mannen: Kitcars

Alphax is een Nederlands automerk, opgericht in 2004, dat kitcars produceert. Kitcars zijn de bouwpakketten voor echte mannen en stoere vrouwen. Alphax verkoopt twee modellen: de Firefly en de Roadster.

Handige Harry’s zetten zelf hun sportwagen in elkaar en voor de twee linkerhanden onder ons zijn de bolides er ook kant-en-klaar. Maar zeg nou zelf, het is toch wel heel gaaf om te kunnen zeggen dat je jouw wagen zelf hebt gebouwd?

Wat is een kitcar? Kitcars zijn auto’s die zowel kant-en-klaar geproduceerd worden en als bouwpakket. De koper kan de bolide geheel bouwen naar eigen smaak.

Voglietta is sinds 2005 actief in ons land. Ook dit merk houdt zich bezig met het produceren van auto’s op basis van kitcars. Bouw je eigen MilleMiglia vanaf €5.750,-.

En dan is er nog Burton Car Company, ontstaan in 1993 onder de naam Duck Hunt en in 2000 veranderd naar Burton Car Company. In 2000 introduceerde het merk de Burton in Nederland. Een sportwagen geïnspireerd op merken als Bugatti en Jaguar.

Vandaag de dag houdt het zich voornamelijk bezig met het aan de man brengen van de Burton. Die is ook beschikbaar als kitcar en je kunt hem bouwen in elke gewenste kleur en naar elk gewenst budget. Het enige dat je nodig hebt is een donor-Eend. Het lelijke eendje bouw je in ongeveer 100 uren om tot een echte Burton.

Supercars die we te weinig zien

Het zijn vooral supercars die in Nederland worden gemaakt. Geen modellen voor de normale burger, maar auto’s voor de weinige gelukkigen. Savage Rivale is zo’n fabrikant die supercars maakt.

En volledig uniek maakt dit merk sportwagens waar vier mensen in passen in plaats van twee. Een vierdeurs cabrio-coupé, helemaal uniek in zijn soort.

Een Savage Rivale Roadyacht GTS aanschaffen? Dat kost je ruim vier ton, maar dan heb je wel een prachtige bolide met een vermogen van 566 pk waar je in gezien mag worden. Of de wagen nog een beetje zuinig is dat denken we niet. Er hangt namelijk een brandstoflabel G aan.

Ook Vencer is een merk dat zich bezighoudt de productie van handgemaakte supercars sinds 2010. De Vencer Sarthe is het eerste model van de fabrikant en kost een duit: ruim €270.000 exclusief belasting. Maar dan rij jij wel in een echte supercar met een topsnelheid van 338 km/u!

DAF: koning van de trucks

DAF Trucks (Van Doorne's Automobielfabriek N.V.) is marktleider in ons land als het gaat om de productie van transport en trucks. In 1928 begonnen als kleine machineproducent en smederij, in 1949 de eerste DAF truck geproduceerd en nu is het een van de snelle groeiers tussen de vrachtwagenproducenten.

Niet volledig Nederlands

SAKER Sportscars is in 2002 opgericht en naar Nederland gehaald. Het merk komt van origine uit Nieuw-Zeeland en produceert sportwagens die niet gemaakt zijn voor op de straat. Hoge snelheid en lage kosten, dat is SAKER Sportscars.!

Je hebt al een Saker RapX, raceklaar, voor €60.800,-. Dat is een hele andere prijs voor een sportwagen, alleen mag je met deze dus de normale wegen niet op. Naast de SAKER Sportscars is er ook nog Automobielbedrijf Dakar. Dit half Britse, half Nederlandse automerk produceert terreinwagens op basis van het onderstel van de Land Rover.

3. Nederland autoland of fietsland?

We hebben een aantal stoere Nederlandse automerken. Helaas zien we ze niet genoeg op de weg. Al die automerken die het niet hebben gemaakt of zich richten op een paar verkopen per jaar. Zoveel echte opvallers hebben we niet in ons land. Kunnen onszelf een echt autoland noemen? Misschien niet. We houden ervan, maar helaas maakt de overheid het ons niet gemakkelijk.
Nederland een fietsland? Misschien meer.

De infrastructuur is zo aangepast dat het voor de fietser een walhalla is. Ons land is niet zo groot, maar groot genoeg om ruim 35.000 kilometer aan (veilige!) fietsroutes te bieden.