Rijden ze nog? Die Nederlandse automerken?

Hoeveel Nederlandse automerken zien wij nog op de wegen? Of is dit het land van de vergeten automerken? We zullen in dit artikel alles vertellen over de Nederlandse automerken!

20.11.2018

Nederlandse automerken

Als je kaas of tulpen zegt dan denk je direct aan Nederland. Als je auto’s zegt dan denk je misschien niet direct aan ons landje! We staan in Nederland nou niet écht bekend als autoland. We houden van auto’s, we rijden veel in auto’s, maar de grootste automerken komen niet uit Nederland. Alhoewel er een aantal merken zijn die het best waard zijn om genoemd te worden.

Nederland is het land waar liefhebbers van auto’s aardig wat centen moeten neerleggen om te rijden in de wagen die zij mooi vinden. Dankzij de BPM toeslag die moet worden betaald over de nieuw aangeschafte wagens is het een stuk minder leuk om een luxe bolide aan te schaffen.

1. Schoner rijden, minder CO2 uitstoten

Schoon, schoner, schoonst. De uitstoot moet omlaag en Nederland is een van de landen die dit aspect op nummer 1 heeft staan. Er wordt hard gewerkt om de uitstoot te verminderen en dat werpt zijn vruchten af.

Zo heeft het Britse Eco Experts een onderzoek gedaan naar de uitstoot van 25 landen in Europa. Nederland staat in deze top 25 op nummer 21. En dat betekent dat we het goed doen, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering.

Een auto volledig op zonne-energie

Niet heel raar dat nieuwe Nederlandse automerken dan ook volledig elektrisch zijn of zelfs op zonne-energie rijden. Het Nederlandse automerk Lightyear is er een van. Het automerk Lightyear heeft in 2017 aangekondigd een auto te maken volledig op zonne-energie. Een zogenaamde Energy Independent Electric Vehicle (EIEV) zal onder de naam Lightyear One op de markt komen. Het model wordt verwacht in 2019. Momenteel is het bedrijf nog op zoek naar meer geïnteresseerde zodat zij de productie volledig kunnen starten. Maar de vooruitzichten zijn positief. De Lightyear One gaat €119.000,- kosten. Dat is niet niks, maar dan ben je wel verzekerd van gratis zonne-energie. Nu maar hopen dat de zon in Nederland wat meer gaat schijnen.

Het initiatief van de Lightyear komt onder andere bij Lex Hoefsloot vandaan die tijdens de World Solar Challenge een hoop bekendheid kreeg met het prototype de Stella Lux, een personenauto op zonne-energie.

2. Nederlandse automerken op de wegen

We hebben niet veel Nederlandse automerken die je veel op de Nederlandse wegen ziet rijden. Veel van de merken die wij in Nederland hebben gekend zijn er nu niet meer. Nederlandse automerken houden zich minder bezig met massaproductie maar het zijn merken die zich richten op luxe bolides of voertuigen die als hulpmiddel of zakelijk ingezet kunnen worden. Hieronder een aantal reeds bestaande Nederlandse automerken.

Twee krachtpatsers die we wel moeten kennen

Laten we beginnen met Spyker Cars, een Nederlands automerk dat bij veel wel een belletje doet rinkelen. Het bedrijf dat exclusieve sportwagens ontwerpt sinds 1999 is vandaag nog een bekend merk in de autowereld. Spyker heeft niet altijd een stralende toekomst gehad. Met veel tegenslagen, schuldeisers en claims van betalingsachterstanden heeft Spyker in 2015 toch een doorstart weten te maken. En nu gaat het weer goed met Spyker, als we de de CEO moeten geloven. Waar er eerst motoren van Audi in de wagens lagen, ligt er bij het nieuwe model de C8 Preliator Spyder een motor in van het Zweedse Koenigsegg. Van deze Spyker worden er slechts 100 gebouwd en waarschijnlijk moet je even sparen om dit plaatje de jouwe te noemen, speculaties gaan dat dit model rond de €400.000 tot €450.000 zal kosten.

Het Nederlandse automerk Donkervoort Automobielen B.V. is nog zo’n bekender automerk in Nederland. Het is een sportwagen producent die zich richt op de bouw van supercars gemaakt voor het circuit. is opgericht in 1978. Dit Nederlandse sportwagenmerk bouwt alle wagens in de fabriek in Lelystad met de hand. Dit sportieve en snelle merk begon met het gebruiken van Ford motoren en momenteel met krachtige motoren van Audi. Vandaag de dag al meer dan 1.100 sportwagens geproduceerd. Dit jaar 2018 bestaat Donkervoort 40 jaar en dat gaat niet ongezien voorbij. Ter ere van de verjaardag van Donkervoort komen zij met een snel model: de D8 GTO-40. Een bolide met een vanafprijs van €159.600,-. Een stuk meer betaalbaar dan de Spyker C8 Preliator Spyder om maar een Nederlandse supercar te noemen. Te vergelijken kunnen we deze krachtige sportwagens misschien niet helemaal, maar als jij deze Donkervoort verjaardags editie in jouw garage wil hebben moet je opschieten. De auto komt in een oplage van 40 stuks en meer dan de helft is al verkocht.

Automerken gemaakt om te dienen

In 1938 is er nog een Nederlands automerk geboren, dit keer is het geen merk dat zich richt op de bouw van supercars of andere sportwagens. Het merk is Spijkstaal in Hoogvliet. Het merk Spijkstaal specialiseerde zich in het maken van elektrische voertuigen voor de zakelijke en particuliere markt. Vanaf 1955 bouwt het bedrijf elektrische bezorgwagens en verzorgt het intern transport op plekken waar uitlaatgassen teruggedrongen moeten worden. Zo worden de voertuigen graag gebruikt onder andere op bloemenveilingen, vliegvelden, zorginstellingen en attractieparken.

In Rotterdam heeft Spijkstaal al jaren de ParkShuttle rondrijden, een voertuig dat volledig elektrisch en zonder bestuurder mensen van punt A naar B brengt. Autonoom rijden kennen we in Nederland dus al.

Canta, een echte auto of meer een gehandicaptenvoertuig? Waaijenberg Mobiliteit is de enige producent in Nederland die zich bezig houdt met de productie van 45 km/u voertuigen. De Canta is in 1995 ontwikkeld en het is slechts 1,10 m breed en rijbewijsvrij. Dat betekend dat het voertuig op het fietspad mag rijden. Dit voertuig is zowel elektrisch als op benzine en wordt op maat gemaakt voor de bestuurder. Nieuwe Canta aanschaffen? Daar betaal je een vanafprijs van €13.645- voor. De Canta heeft ook een ontzettend handig inrij model, dat betekent dat hij ook bestuurbaar is vanuit een rolstoel!

Bouwpakketten voor mannen: Kitcars

Alphax is een Nederlands automerk, opgericht in 2004, dat kitcars produceert. Kitcars zijn de bouwpakketten voor echte mannen of stoere vrouwen natuurlijk. Alphax verkoopt twee modellen: de Firefly en de Roadster. Handige Harry’s zetten zelf hun eigen sportwagen in elkaar en voor de twee linkerhanden onder ons zijn de bolides er ook kant-en-klaar. Maar zeg nou zelf, het is toch wel heel gaaf om te kunnen zeggen dat je jouw wagen zelf hebt gebouwd?

Wat is een kitcar? Kitcars zijn auto’s die zowel kant-en-klaar geproduceerd worden en als bouwpakket. De koper kan de kitcar geheel bouwen naar eigen smaak.

Voglietta is ook een Nederlands automerk dat sinds 2005 actief is in Nederland en vandaag de dag nog steeds. Ook het merk Voglietta houdt zich bezig met het produceren van auto’s op basis van kitcars. Bouw je eigen MilleMiglia vanaf €5.750,-.

Het Nederlandse automerk Burton Car Company, ontstaan in 1993 onder de naam Duck Hunt en in 2000 veranderd naar Burton Car Company. In 2000 introduceerde het merk de Burton in Nederland. Een sportwagen geïnspireerd op merken als Bugatti en Jaguar. Vandaag de dag houdt het merk zich voornamelijk bezig met het aan de man brengen van de Burton. De Burton is ook beschikbaar als kitcar en dus kan je hem bouwen in elke gewenste kleur en naar elk gewenst budget. Het enige dat je nodig hebt is een donor-Eend. Het lelijke eendje bouw je in ongeveer 100 uren al om naar een echte Burton.

Supercars die we te weinig zien

Het zijn vooral supercars die in Nederland worden gemaakt. Geen modellen voor de normale burger maar auto’s voor de weinige gelukkigen. Savage Rivale is zo’n Nederlands automerk dat supercars maakt. En volledig uniek maakt dit merk sportwagens waar 4 mensen in passen in plaats van 2. Een vierdeurs cabrio-coupé, helemaal uniek in zijn soort. Een Savage Rivale Roadyacht GTS aanschaffen? Dat kost je ruim 4 ton. Dan heb je wel een prachtige bolide, met een vermogen van 566 pk, voor de deur waar je in gezien mag worden. Of de wagen nog een beetje zuinig is dat denken we niet. Er hangt namelijk een brandstoflabel letter G aan.

Ook Vencer is een merk dat zich bezighoudt de productie van handgemaakte supercars sinds 2010. De Vencer Sarthe is het eerste model van Vencer en daarvoor moet je diep in de buidel tasten. Een auto van dit Nederlandse automerk kost je namelijk ruim €270.000 exclusief belasting. Maar dan rij jij wel in een echt Nederlandse supercar met een topsnelheid van 338 km/u!

DAF: koning van de trucks

DAF Trucks (Van Doorne's Automobielfabriek N.V.) is marktleider in Nederland als het gaat om de productie van transport en trucks. In 1928 begonnen als kleine machineproducent en smederij, in 1949 de eerste DAF truck geproduceerd en nu een van de snelle groeiers tussen de vrachtwagenproducenten.

Niet volledig Nederlands

Sommige merken die het waard zijn om te noemen zijn deels een Nederlands automerk maar deels komen zij ook uit andere landen. Zoals het half Nederlandse sportwagen merk SAKER Sportscars dat in 2002 is opgericht en naar Nederland is gehaald. Het merk komt van origine niet uit Nederland maar uit Nieuw-Zeeland. Het bedrijf produceert sportwagens die niet gemaakt zijn voor op de straat. Hoge snelheid en lage kosten. Dat is SAKER Sportscars. Je hebt al een Saker RapX, raceklaar, voor €60.800,-. Dat is een hele andere prijs voor een sportwagen alleen mag je met deze dus de normale wegen niet op.

En naast de SAKER Sportscars is er ook nog Automobielbedrijf Dakar. Dit half Britse en half Nederlandse automerk produceert terreinwagens op basis van het onderstel van de Land Rover.

Vooral zijn de automerken afkomstig van Nederlandse bodem geen merken die iedereen kent. Welke Nederlandse automerken ken jij al van de bovengenoemde merken?

3. Nederland autoland of Nederland fietsland?

Al die Nederlandse automerken die het niet hebben gemaakt of zich richten op een paar verkopen per jaar. Zoveel echte opvallers hebben wij niet in dit land. Kunnen we Nederland een echt autoland noemen? Misschien niet. We houden ervan, maar helaas maakt de overheid het ons niet gemakkelijk.
Nederland een fietsland? Misschien meer. De infrastructuur is zo aangepast dat het voor de fietser een walhalla is in Nederland. Nederland is niet zo groot, maar groot genoeg om ruim 35.000 kilometer aan (veilige!) fietsroutes te bieden.

Lees ook

Onze diensten