Parkeren in grote steden

Parkeren kost geld, tijd en vooral zenuwen. Ontdek hoe de parkeersituatie in Nederland eruitziet en welke hulpmiddelen nuttig zijn om een parkeerplaats te vinden.

27.12.2018

Parkeren
Gratis online taxatie

Vooral in steden is het dagelijks een zoektocht naar een vrije parkeerplek. Maar niet alleen de zoektocht, ook de parkeerkosten bezorgen automobilisten een hoop irritatie. Herkenbaar? In dit artikel geven we je inzicht in hoe duur parkeren in Nederland is en hoe groot de verschillen met andere Europese steden zijn.

1. Parkeerkosten in Nederland

Parkeren in Nederland wordt steeds duurder en daar worden we niet vrolijk van. Als we kijken naar de parkeertarieven van verschillende grote steden wordt duidelijk dat parkeren bijna onbetaalbaar is. In de hoofdstad Amsterdam betaal je €5,- per uur voor op straat. Een hoop, maar dat zal vlug veranderen.

Niet positief, want Amsterdam wil auto’s weren in het centrum en parkeerplaatsen opheffen. Naar verluidt wordt het straattarief in de toekomst verhoogd naar €7,50! Wil je in Amsterdam in een parkeergarage parkeren dan betaal je tussen de €3,- en €7,50 per uur, afhankelijk van de locatie. De volgende tabel geeft een overzicht van de gemiddelde parkeertarieven in grote Nederlandse steden. Deze tarieven zijn onder voorbehoud en gaan over de tarieven die gedurende de dag gelden.

Parkeertarieven per uur

Amsterdam

  • Parkeergarage: €3,- - €7,50
  • Straat: €1,30 - €5,-
  • Dagtarief: €40,- - €60,-

Utrecht

  • Parkeergarage: €1,55 - €4,30
  • Straat: €2,93 - €5,35
  • Dagtarief: €20,59 - €37,50

Haarlem

  • Parkeergarage: €1,38 - €2,98
  • Straat: €0,50 - €4,50
  • Dagtarief: €25,-

Rotterdam

  • Parkeergarage: €1,67 - €4,-
  • Straat: €1,20 - €2,-
  • Dagtarief: €20,-

Eindhoven

  • Parkeergarage: €2,50 - €3,00
  • Straat: €1,60 - €2,40
  • Dagtarief: €14,00 - €16,00

Den Haag

  • Parkeergarage: €2,00 - €6
  • Straat: €1,75 - €2,70
  • Dagtarief: €9,- - €30,-

Tilburg

  • Parkeergarage: €1,- - €2,20
  • Straat: €0,90 - €2,20
  • Dagtarief: €16,50

Almere

  • Parkeergarage: €1,60 - €2,-
  • Straat: €1,50 - €2,-
  • Dagtarief: €9,50

Groningen

  • Parkeergarage: €1,50 - €2,40
  • Straat: €2,- - €2,90
  • Dagtarief: €10,- - €21,-

Breda

  • Parkeergarage: €2,- - €2,50
  • Straat: €1,40 - €2,20
  • Dagtarief: €10,- - €16,-

Nijmegen

  • Parkeergarage: €2,70
  • Straat: €1,80 - €2,70
  • Dagtarief: €11,-

Als we Nederland vergelijken met andere Europese landen dan merken we da parkeren in Nederland relatief duur is in vergelijking met andere landen.

Top 5 duurste Europese steden om te parkeren

  1. Londen - €8,11
  2. Stockholm - €7,65
  3. Oslo - €6,40
  4. Amsterdam - €5,-
  5. Madrid - €4,89

Top 5 goedkoopste Europese steden om te parkeren

  1. Sofia / Boekarest - €0,50
  2. Warshaw - €1,16
  3. Lissabon / Glasgow - €1,25
  4. Boedapest - €1,40
  5. Berlin / Praag / Ljubljana / Vilnius / Luxemburg - €2,-

De prijzen die worden gehanteerd komen nog overeen met de huidige prijzen. Maar binnenkort zal dit veranderen als Amsterdam de parkeertarieven in 2019 verhoogd. Naast Amsterdam zijn er ook plannen in Haarlem om de parkeerkosten op straat te verhogen naar €6,50 (buiten het centrum!).

Hoge kosten voor parkeren in grote steden komt doordat voertuigen geweerd moeten worden, elke stad heeft zijn manier om te zorgen dat de emissie wordt verlaagd. Zo heeft Londen ingevoerd dat lage of zero-emissie modellen minder parkeergeld betalen dan vervuilende modellen. Ook een interessante manier om vervuilende voertuigen te weren.

Parkeervergunning voor bewoners

Zelfs niet in het centrum, maar gewoon in woonwijken in steden moet vaak worden betaald voor parkeren. Zo betaal je voor een parkeervergunning in Rotterdam €115,20 (jaar) en in Amsterdam betaal je voor een parkeervergunning in het centrum €267,50 per 6 maanden. Ter vergelijking: in Berlijn betaalt men voor een parkeervergunning ongeveer €20,- voor 2 jaar. En in Zurich kost een parkeervergunning voor bewoners bijna €300,- per jaar.

Fout parkeren? Dan betaal je dit:

Fout parkeren. Met de hedendaagse drukte en het zoeken naar een geschikte parkeerplek is het soms moeilijk om niet fout te parkeren. Die ene mooie zomerdag naar het strand? Bereken de tijd die je kwijt bent aan het zoeken naar een plekje eens door qua brandstof. Dat wordt ook geen leuke grap.

Geen plekje vinden betekent voor veel mensen in zo’n geval: Fout parkeren. In Nederland kun je een fikse boete verwachten voor fout parkeren of parkeren zonder te betalen. Fout parkeren kost je in Nederland €95,-. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder geldig bewijs levert een boete op van €380,-. Geen pretje dus.

Als we kijken naar ons buurland Duitsland dan kunnen we bijna zeggen dat alles met betrekking tot auto’s hier relatief betaalbaar is. Een boete voor fout parkeren kost hier tussen de 10 en de 20 euro.

2. Car sharing: Een vloek of een zegen?

car sharingEen auto staat ongeveer 95% van de tijd stil. Zonde? Ja. Zonde van al die parkeerplekken die bezet worden gehouden voor niks. Levert car sharing dan een oplossing? Met in 2018 al 400.000 actieve autodelers in Nederland kan het absoluut een oplossing zijn. Amsterdam heeft de meeste deelauto’s, ruim 7.000 auto’s staan hier tot je beschikking als je zelf geen auto hebt.

Om stadsbewoners een alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto, is car sharing geïntroduceerd. Er wordt gezegd dat car sharing bijdraagt aan het oplossen van parkeerproblemen in stedelijke gebieden. Maar ook deelauto’s worden over het algemeen maar een uur per dag gebruikt. Wellicht zullen in de toekomst meer mensen hun eigen auto vaarwel zeggen en volledig gebruikmaken van car sharing.

3. Makkelijk parkeren door apps

Je gaat ruim op tijd van huis weg, maar je bent nog te laat op werk. Waarom? Omdat je veel tijd moest spenderen aan het vinden van een parkeerplek. Een herkenbare situatie. Daarvoor zijn er gelukkig nu oplossingen gevonden. EasyPark, Europa’s grootste parkeer-app, komt met een nieuwe functie: Find & Park. Door gebruik te maken van deze app worden automobilisten naar hun eindbestemming gebracht via een route met de meeste vrije parkeerplaatsen. Apps zoals dit kunnen zorgen voor een tijdsbesparing die oploopt tot wel 50%. Efficiënt en goed voor de portemonnee.

4. Verbetert de stijging van de parkeertarieven de verkeerssituatie in de steden?

Veel verkeersdeskundigen zijn het erover eens: Het verhogen van parkeertarieven zal de parkeersituatie niet verbeteren in Nederlandse steden, althans niet genoeg. Alleen door het inzetten van slim parkeerbeheer kan het aantal auto’s in steden verminderen. De extra omzet behaald met verhoging van parkeertarieven kan wel worden ingezet om duurzame mobiliteit te bevorderen. Een goed voorbeeld hiervan is het EU-project Push & Pull, met in totaal zeven deelprojecten omvattend.

Push & Pull: Druk uitoefenen en tegelijkertijd incentives creëren

Het idee achter de Push & Pull strategie is het introduceren van betaald parkeren, verhogen van kosten en het verminderen van parkeerplekken en mensen als het waren pushen naar andere transportmiddelen. Aan de andere kant wordt het verkregen geld ingezet voor de promotie en verbetering van deze middelen.

De test is als eerst uitgevoerd in Nottingham. Met als basis ‘Workplace Parking Levy’. Dit parkeergeld moest worden betaald door elke werkgever. Die zijn werknemers meer dan 10 parkeerplaatsen ter beschikking stelde. Na eerst een grote verontwaardiging, waren er al snel successen zichtbaar. Veel werknemers bleken een alternatief voor de auto te zoeken. Ook had het een positieve invloed op het milieu. De CO2-uitstoot was in 2016 al 33% lager dan in 2005.

5. Conclusie

Parkeerproblemen vormen een grote belasting voor het dagelijks leven. Slimme software en privé-bemiddelingsdiensten brengen niet veel kostenbesparing met zich mee, maar ze kunnen helpen om verkeer, zoektijden en milieuvervuiling door uitlaatgassen te verminderen. Een blijvende verbetering van de parkeersituatie kan echter niet worden bereikt. Omdat voor de meeste mensen de auto nog steeds de handigste manier is om van A naar B te komen. Het aantal auto's in de steden blijft daarom helaas nog stijgen en zullen we nog altijd moeite moeten doen om dat dure parkeerplekje te vinden.