De laatste jaren is de wegenbelasting flink aan het stijgen. We straffen iedereen die in een auto rijdt genadeloos af met de wegenbelasting 2019.
De prognose voor de wegenbelasting 2019 was al flink meer dan het jaar ervoor: ruim 5,9 miljard. Dat is een stijging van 0,2 miljard ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit de cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek). Deze stijging heeft niet alleen te maken met de hogere tarieven, maar ook met het wagenpark dat groeit.
- Wat is motorrijtuigenbelasting? Motorrijtuigenbelasting (MRB) is een ander woord voor wegenbelasting. Het is een belasting die je moet betalen bij het bezit van een voertuig jonger dan 40 jaar.
1. Wegenbelasting 2019 berekenen
Voor de wegenbelasting maakt het niet uit hoeveel kilometers je maakt. Het is afhankelijk van andere factoren:
- Gewicht van de auto
- Brandstof
- Uitstoot
- De provincie
Op basis van de bovengenoemde factoren wordt de wegenbelasting 2019 berekent.
Afhankelijk van de provincie waar je woont kan de wegenbelasting verschillen. Dat komt omdat wegenbelasting bestaat uit twee delen: het Rijksdeel en het opcententarief. Het opcententarief is het deel bestemd voor provincies. De provincies mogen zelf beslissen hoeveel zij vragen.
Wegenbelasting 2019 vs 2018: Benzine en diesel wegenbelasting
In de grafiek (gegevens CBS) hieronder zie je de verschillen tussen de wegenbelasting 2019 en de wegenbelasting 2018. De cijfers hebben betrekking op de wegenbelasting voor diesels en benzine voertuigen.
2. Tarieven wegenbelasting 2019
Hieronder een handige tabel met alle tarieven van de wegenbelasting 2019. Deze tarieven voor wegenbelasting zullen niet veranderen tot en met 2020.
- Volledig elektrisch: Vrij van MRB
- Reguliere voertuigen: Voltarief
- Half elektrisch/ 1-50 g/km CO2: Halftarief
- Hybride/ <50 g/km CO2: Halftarief
- Diesel/ > 5 mg/km fijnstof (particulier): Voltarief + 15%
- Diesel/ > 5 mg/km fijnstof/ ouder dan 12 jaar in 2019 (zakelijk): Voltarief + 15%
Voertuig | Tarief |
---|---|
Volledig elektrisch | Vrij van MRB |
Reguliere voertuigen | Voltarief |
Half elektrisch/ 1-50 g/km CO2 | Halftarief |
Hybride/ <50 g/km CO2 | Halftarief |
Diesel/ > 5 mg/km fijnstof (particulier) | Voltarief + 15% |
Diesel/ > 5 mg/km fijnstof/ ouder dan 12 jaar in 2019 (zakelijk) | Voltarief + 15% |
Wegenbelasting elektrische auto
De overheid stimuleert ons om een elektrische auto te kopen. Dat doen zij onder andere door een lager tarief of geen wegenbelasting elektrische auto te vragen. Zo betaal je tot en met 2020 geen wegenbelasting voor een elektrisch voertuig.
Wegenbelasting Tesla? Nee. Tesla is een volledig elektrische auto en is dus een paar jaar wegenbelasting vrij!
Wegenbelasting hybride auto
De wegenbelasting voor een hybride auto was jaren terug nog voordelig. Er hingen veel belastingvoordelen aan deze wagen tot de overheid erachter kwam dat er minder op de elektrische motor werd gereden dan werd gehoopt en toen bleek de plug-in hybride toch niet zo zuinig als men eerst dacht. De wegenbelasting 2019 voor hybride wagens is dus een stuk minder voordelig.
Sinds 2017 wordt de wegenbelasting hybride berekend over het volledige gewicht. Voorheen was er de kilocorrectie. Hierbij werd het gewicht van de accu verminderd bij de berekening van de wegenbelasting hybride.
Het belastingvoordeel voor een hybride auto wordt langzaam minder. Momenteel betaal je voor een plug-in hybride het halftarief.
Wegenbelasting diesel 2019
Doei diesel! In 2019 betaal je niet alleen het voltarief net als de benzine variant. Je betaalt nu 15% extra wegenbelasting als jouw dieselauto geen af-fabriek roetfilter heeft. Dat komt neer op een gemiddelde jaarlijkse verhoging van €225,- (voor een diesel met het gewicht van 1350 - 1450 kilo).
Wil jij precies weten hoeveel wegenbelasting je moet betalen? Wegenbelasting 2019 bereken je eenvoudig op de website van de Belastingdienst.