Meer grip met winterbanden


winter-bandenspoor

Winterbanden zorgen voor meer grip, meer comfort en meer veiligheid bij sneeuw, ijs, of andere winterse omstandigheden. Dit komt doordat de samenstelling van het rubber van winterbanden anders is dan het rubber van zomerbanden. De profieldiepte van een nieuwe winterband is 9 millimeter en je kunt met de band rijden tot de profieldiepte 4 millimeter is. Dat betekent een afstand van 40.000 tot 70.000 kilometer, afhankelijk van welke auto je hebt, de band en je rijstijl. Vanaf september kun je de winterbanden erop laten zetten en in het voorjaar ruil je de winterbanden weer in voor zomerbanden. Om zomerbanden te kunnen gebruiken moet de temperatuur ten minste 7 graden Celsius zijn. Bij lagere temperaturen verliezen de zomerbanden hun grip op de weg.

Het wisselen van banden kun je als je een beetje handig bent ook zelf doen. Je moet dan wel geschikte opslagruimte voor je banden regelen. In de winter liggen daar je zomerbanden en in de zomer je winterbanden. Hieronder vind je kort wat de verschillen zijn tussen zomerbanden en winterbanden. Ook geven we aan wanneer het gebruik van een 4 seizoenenband interessant voor je is. We helpen je op weg met een instructie waarin we uitleggen hoe je je banden kunt verwisselen. Zo staat niets je meer in de weg om bij alle weersomstandigheden grip op de weg te hebben.


Facebook  Twitter  Google 

Winterbanden vs. zomerbanden - de verschillen


  • Het profiel: de inkepingen in de banden zijn bij winterbanden anders dan bij zomerbanden. Deze inkepingen worden ook wel lamellen genoemd en zorgen voor meer grip bij het optrekken en het remmen.

  • sneeuw-snelweg
  • De rubbersamenstelling in het loopvlak van winterbanden is zo dat de band ook bij lage temperaturen flexibel blijft. Met het loopvlak wordt het gedeelte van de band bedoeld dat in aanraking komt met het wegdek. Door deze speciale rubbersamenstelling kan de band makkelijker vervormen, waardoor hij meer grip heeft op de weg.

  • sneeuw-weg-1
  • Remweg: op een nat wegdek en op sneeuw is de remweg met winterbanden korter dan zomerbanden. Je staat met winterbanden bij een snelheid van 100 kilometer per uur 4 meter eerder stil op een nat wegdek dan met zomerbanden. Bij een wegdek met sneeuw sta je met een snelheid van 50 kilometer per uur 28 meter eerder stil dan met zomerbanden.

  • sneeuw-weg-2
  • Geluidsproductie: bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard, wat voor meer afrolgeluid zorgt. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling, waardoor ze in de de winter minder geluid produceren dan zomerbanden.


  • Wanneer kies je voor 4-seizoenenbanden?

    Het profiel van de 4-seizoenenband is een combinatie van de eigenschappen van zomerbanden en winterbanden. De band is minder geschikt voor de winter dan een winterband. Dit geldt vooral voor trekkracht en grip. Wegrijden op een besneeuwde helling vanuit stilstand wordt lastig met 4 seizoenen banden. Als je in Nederland blijft en niet veel te maken hebt met hellingen, kan de 4-seizoenenband een alternatief zijn voor de winterband. Houd wel meer afstand en pas je snelheid aan.


    In Nederland niet verplicht, in het buitenland vaak wel


    Als je naar het buitenland gaat, let dan op of winterbanden daar verplicht zijn. Als je bijvoorbeeld op wintersport gaat, kun je verschillende landen doorkruisen. Er zijn landen die een vaste periode hebben waarin je auto verplicht winterbanden moet hebben. In andere landen hangt het af van de weersomstandigheden. Bij ijs, sneeuw of gladheid moet je dan op winterbanden rijden. Soms is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht. Dit wordt dan aangegeven met een verkeersbord. De maximum snelheid met sneeuwkettingen staat op de verpakking. Het is belangrijk deze snelheid niet te overschrijden.


    Regels voor winterbanden in populaire wintersportbestemmingen


  • Duitsland: winterbanden of 4-seizoenenbanden zijn verplicht tijdens winterse omstandigheden. Geen vaste periode, omdat winterse omstandigheden ook buiten de wintermaanden kunnen voorkomen. Op winterbanden moet M+S (Modder + Sneeuw) staan of het symbool van een sneeuwvlok.

  • winterbanden-duits
  • Frankrijk: winterbanden zijn doorgaans niet verplicht, maar worden wel aangeraden. Op bepaalde wegen zijn winterbanden verplicht. Dit wordt dan met een verkeersbord aangeven. De profieldiepte van de banden moet minimaal 3,5 millimeter zijn en voorzien zijn van een M+S aanduiding.

  • winterband-profiel
  • Italië: winterbanden zijn verplicht in de Aostavallei en op de A22 (Brennerpas). In de rest van Italië is het niet verplicht. Wel kan het op bepaalde wegen een eis zijn. Dit wordt dan aangegeven met een verkeersbord. Er geldt een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Een profieldiepte van 4 millimeter is aan te raden, omdat een winterband met minder profiel niet meer goed werkt.

  • winterband-sneeuwvlok
  • Oostenrijk: verplicht winterbanden bij winterse omstandigheden tussen 1 november en 15 april. Buiten deze periode is het bijvoorbeeld ook in de bergen verplicht. Dit wordt met borden aangegeven. Beschikt je auto niet over winterbanden? Dan ben je verplicht sneeuwkettingen te gebruiken. Minimale profieldiepte is 4 millimeter en M+S aanduiding op de banden is ook verplicht.

  • sneeuwkettingen
  • Tsjechië: op bepaalde wegen kunnen winterbanden verplicht zijn. Er geldt een minimum profieldiepte van 4 millimeter.

  • Zwitserland: geen verplichting, maar wel een boete voor veroorzaken van hinder op de weg door banden met te weinig grip. Daarom is het bij winterse omstandigheden sterk aan te raden winterbanden te gebruiken.

  • Stappenplan voor het monteren van een winterband


    1. Leg eerst de spullen klaar die je nodig hebt: de winterbanden, de krik en gereedschap om bouten los te draaien.


    2. Verwijder de wieldop. Die kun je lostrekken of met behulp van een schroevendraaier voorzichtig los wrikken.


    besneeuwde-weg

    3. Draai vervolgens de bouten een beetje los. Als je dit niet doet, dan heb je het probleem dat na het krikken de band meedraait.


    4. Zet de krik op een afstand van ongeveer 20 centimeter van het wiel neer en zorg dat hij stevig staat. Zorg dat de krik tegen een stalen gedeelte van de auto zit. Krik daarna de auto omhoog totdat de afstand tussen het wiel en de grond 2 à 3 centimeter is.


    winterband-verwisselen

    5. Draai de bouten er helemaal af en zorg dat je ze niet verliest.


    6. Haal de zomerband eraf en vervang deze door een winterband.


    winterband-sneeuw

    7. Draai de bouten er allemaal eerst losjes op. Zo voorkom je dat je een bout er moeilijk op krijgt of dat het wiel er scheef in komt te hangen. Draai daarna de bouten strakker. Als laatste plaats je de wieldop terug.


    Opslagtips



  • Als je de banden van je auto haalt en je bergt ze op, zorg dan dat je weet of ze van de voorkant of de achterkant van je auto hebt afgehaald. Dan kun je het de volgende winter omkeren in verband met slijtage.


  • winterbanden-opbergen
  • Maak de wielen en de banden met water schoon en laat ze drogen om roest zo veel mogelijk tegen te gaan.


  • profiel-weg
  • Bewaar de banden koel, donker en droog.


  • Bewaar de banden liggend of hang ze op aan het wiel. Stapel ze niet op elkaar, dan kunnen ze beschadigen en vervormen.
  • Hoe bevestig je sneeuwkettingen?

    Facebook  Twitter  Google 
    Laat je auto nu taxeren:

    Wijkopenautos staat voor je klaar: