Waarde diesel auto

Diesel ligt onder vuur. Met inrijverboden in steden voor diesels die niet aan de norm voldoen, daalt ook de waarde van een dieselauto.

Gaat de dieselauto verdwijnen uit het straatbeeld of zal deze terug komen. Duidelijk is dat de diesel minder populair wordt en in waarden daalt. Is het dan verstandig om je diesel te houden of weg te doen.

Bij wijkopenautos.nl check jij eenvoudig online de waarde van jouw diesel. Ben je benieuwd naar de echte waarde? Dan kun je langskomen bij een van onze vestigingen voor een gratis taxatie.

Taxeren
Afspraak maken

Gratis online taxatie van je auto

Kenteken
Vul je kenteken in

Ik weet mijn kenteken niet

Professionele taxatie

Gratis bod dat je kunt vergelijken met anderen

Verkoop direct als je dat wilt

1. Gaat de dieselauto verdwijnen?

Diesel auto

De afgelopen jaren is er in de markt van dieselauto's een hoop gebeurd. Zo kwam in 2015 het dieselschandaal Dieselgate aan het licht. Volkswagen voorzag hun diesels van een software die testen herkent over de uitstoot van schadelijke stoffen. Door deze software leek het alsof er tijdens de test minder uitstoot was en deze schoner leek. Op deze manier was het gemakkelijker en goedkoper voor de autogigant om aan de emissie-vereisten te voldoen.

Ook in Duitsland dreigt paniek vanwege het rijverbod voor veel dieselauto’s in binnensteden. De milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) had rechtszaken aangespannen tegen een aantal steden in Duitsland. In deze steden waren de grenswaarden voor stikstofdioxide zwaar overschreden. Diesel auto’s met motoren die niet voldoen aan de Euro-6 norm, mogen worden geweerd uit steden. Zo’n 15 miljoen personenauto’s rijden in Duitsland op diesel, en daarvan voldoet 70 procent niet aan de norm. Niet alleen in Duitsland maar ook in Nederland zijn er al milieuzones, dit zijn zones waar je met oudere dieselauto’s, maar ook oudere benzineauto's niet in mag. In Nederland geldt dit voor Rotterdam en Utrecht. Hier worden dieselauto’s van voor 1 januari 2001 geweerd.

Grote veranderingen in milieu eisen zorgen er natuurlijk ook voor dat autofabrikanten hun auto’s aanpassen. Zo stopt Toyota bijvoorbeeld compleet met het verkopen van dieselauto’s in Europa en richten zij zich volledig op hybride. Net als een hoop andere fabrikanten die zich gaan richten op hybrides, volledig elektrisch en zelfs waterstof.

Er is nog toekomst voor diesel
Maar er zijn ook nog mensen die geloven dat er een toekomst is voor diesel. Zo heeft het Duitse bedrijf Bosch nieuwe technologieën ontwikkeld dat fabrikanten kan helpen de stikstofdioxide uitstoot te verminderen. Door middel van een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en een intelligent warmtebeheer kunnen diesels nu al voldoen aan de toekomstige grenswaarden. Ook is de diesel is in sommige gevallen voordeliger dan benzine. Mensen die bijvoorbeeld meer dan 20.000 km rijden met een moderne diesel zijn vaak voordeliger uit omdat de brandstofprijs lager ligt dan bij benzine. Maar moet dit een reden zijn om in jouw diesel te blijven rijden?

2. De diesel markt

Een diesel rijden is niet meer maatschappelijk verantwoord. De verkoop van de nieuwe dieselauto is in de laatste 2 jaren sterk gedaald. Waarschijnlijk heeft het dieselschandaal in 2015 hier grote invloed op gehad. Ook de verkoop van diesel occasions daalt, natuurlijk heeft dit weer effect op de waarde van een dieselauto; deze daalt ook. In vergelijking: Eigenaren van een dieselauto krijgen na 3 jaar nog maar de helft van de aankoopprijs terug, eigenaren van benzine auto’s nog 60%.

Verkoop nieuwe diesel auto's:

Diesel Benzine Overig
2014 27% 64% 9%
2015 29% 58% 13%
2016 19% 72% 9%
2017 17% 75% 8%

Waarde diesel
Sinds de dieselban en het dieselschandaal van Volkswagen is er een flinke daling te zien in waarde van dieselauto’s. Uit een onderzoek onder 1800 autobedrijven, door het Duitse onderzoeksbureau ZDK blijkt dat tweedehands dieselauto’s ruim de helft minder waard zijn geworden dan de catalogusprijs. Ook de afschrijving op een diesel occasion is hoog. Een populaire diesel occasion levert nu gemiddeld €4.750 op, terwijl dit in 2017 nog €5.000 was. Zo kreeg Opel Corsa een harde klap, zij zagen de waarde van een occasion van €2400 naar maar liefst €1.750 dalen in het jaar daarop.

3. Diesel houden of weg doen

Heb jij een diesel en weet jij niet of je hem moet houden of weg moet doen? Het klopt dat de dieselauto veel waarde verliest. En naar verwachting zal dit nog verder dalen. Door langer in je diesel te rijden kun je het hogere verlies in waarde over meer jaren verdelen. Wel ontloop je de MRB-verhoging die vanaf 2018 voor dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter gaat gelden, als je jouw auto nu weg doet. Dit zijn geen prijzen van niks want de verhoging is 15 procent. Dat wil zeggen dat je bij een diesel in de gewichtsklasse 1.350-1.450 kg een verhoging krijgt van €225,- per jaar.

De verkoop is voor de diesel eigenaren ook geen pret. Het duurt gemiddeld 102 dagen voor zij een koper hebben voor hun diesel occasion tegen 89 dagen voor een benzine auto. Met de recente ban op diesel auto's zullen er hoogstwaarschijnlijk nog meer diesels tweedehands verkocht worden wat nog meer problemen op zal leveren voor de verkopende partij. Schrik jij van de MRB-verhoging en de verkooptijd. En ben je benieuwd wat de waarde van jouw diesel is? Kom dan langs in een van de vestigingen van wijkopenautos.nl en laat jouw auto gratis taxeren. Onze taxateurs lopen jouw auto binnen 30 minuten volledig na en vertellen jou daarna de waarde van je diesel. Deze taxatie is tevens het bod dat zij doen op jouw auto. Klinkt dit interessant? Dan ben jij niet na 102 dagen maar binnen 24 uur je diesel auto kwijt!

Gratis online taxatie