Verkoopcijfers auto’s in Nederland

Nederlanders kiezen steeds vaker voor een occasion. Dit is een gevolg van de groeiende economie en de toenemende vraag naar tweedehands auto’s.

Wijkopenautos.nl heeft onderzoek gedaan onder de getaxeerde auto’s van 2014 tot heden. Er is onderscheid gemaakt tussen verschillende merken en er is uitgebreid onderzoek gedaan per provincie.

Het VWE komt jaarlijks met een Nationaal Occasion Onderzoek. Gekeken naar de bevindingen van beide onderzoeken zijn er opvallende resultaten te zien in de occasionmarkt in Nederland. Zo zijn de populairste auto’s in Nederland van Duitse makelij met Volkswagen als populairste merk in 2016.

Gratis online taxatie van je auto
  • Je ontvangt het geld direct na de verkoop.
  • Onze service is 100% gratis.
  • Wij melden je auto gratis en vertrouwd af en sturen je hiervan de bevestiging.

Ontwikkeling op de automarkt

Uit het onderzoek van de VWE blijkt dat de verkoop van tweedehands auto’s tussen particulieren onderling voor het eerst in jaren is gestegen. De stijging laat een toename zien van 2,2%. De reden voor deze groei komt vanwege het feit dat de economie aantrekt en dat mensen steeds vaker een voorkeur hebben voor tweedehands auto’s i.p.v. een nieuwe auto.

Ook de verkoop van occasions op de zakelijke markt heeft een groei laten zien, namelijk 4,5%. Wel zijn er grote verschillen bij autodealers onderling te constateren. Zo is een klein percentage van de dealers verantwoordelijk voor een groot deel van de occasionverkoop. Wanneer de verkoop van bedrijven en particulieren samen worden geteld dan is er een totale stijging te zien van 3,6% op de occasionmarkt.

Wordt er gekeken per type brandstof dan kiezen mensen steeds vaker voor benzine- en dieselauto’s. LPG is in 2016 wederom het hardst gedaald. De redenen waarom er steeds minder vaak wordt gekozen voor lpg komt o.a. door de nadelige bijtellingsregeling, de veranderingen omtrent de wegenbelasting voor auto’s op autogas en het minder beschikbaar komen van lpg-auto’s. Elektrische auto’s daarentegen stijgen het hardst, maar nemen nog steeds een relatief klein deel in van de automarkt.

Wijkopenautos.nl heeft onderzoek gedaan naar de meest gekozen autokleuren. Hieruit blijkt dat mensen tegenwoordig steeds vaker kiezen voor grauwe kleuren, zoals grijs, zwart of wit. Opvallende kleuren, zoals rood, groen of blauw worden steeds minder vaak gekozen.


Meest gekozen automerken

Grafiek occasionverkoop Nederland

Met een aandeel van 17% in tweedehands verkochte auto’s is Volkswagen al meerdere jaren het populairst. Na Volkswagen worden auto’s van het merk Opel het vaakst verkocht met een aandeel van 12,5% en op nummer 3 komt Renault met 12,2%. Opvallend op de Nederlandse automarkt is dat er steeds minder vaak wordt gekozen voor luxe automerken, zoals Audi, BMW en Mercedes. Onderstaand is een tabel te zien met automerken vanaf 2014 t/m 2017.

Doordat er steeds minder luxe auto's worden getaxeerd zorgt dit juist voor een stijging van taxatie van andere automerken. De grafiek hiernaast geeft de ontwikkeling van de autoverkoopcijfers per merk.

Merk 2014 2015 2016 2017
Audi 11,55% 9,03% 8,12% 7,37%
BMW 12,84% 9,8% 8,52% 8,73%
Fiat 4,58% 5,66% 5,44% 5,62%
Ford 6,83% 9,22% 10,44% 10,85%
Mercedes-Benz 12,17% 8,54% 7,67% 8,03%
Opel 10,45% 12,21% 12,53% 12,96%
Peugeot 7,26% 8,46% 10,41% 10,75%
Renault 10,93% 12,43% 12,35% 11,74%
Volvo 9,40% 8,38% 6,84% 6,80%
Volkswagen 13,99% 16,27% 17,68% 17,14%
Laat je auto nu taxeren:

Verschillen tussen provincies in Nederland in 2016

In alle provincies in Nederland is duidelijk te zien dat het merk Volkswagen de meest gekozen auto is. Toch zijn er naast deze overeenkomst toch duidelijke verschillen te zien tussen de 12 provincies in Nederland. Hieronder geven we per provincie de meest opvallende resultaten.

  • Groningen: Na Volkswagen (19%) staat het Franse merk Peugeot op nummer 2 (met 12%) en het Duitse merk Opel op nummer 3 (met 11%). De resultaten staan hier dus niet ver uit elkaar.
  • Friesland: Het meest opvallend in Friesland is dat zowel Mercedes-Benz als Fiat impopulaire automerken zijn.
  • Drenthe: Met 20% is Drenthe de provincie waar het vaakst wordt gekozen voor een Volkswagen. Vreemd genoeg is het Franse merk hier een stuk minder populair dan in andere provincies in Nederland. Slechts 2% van de verkochte tweedehands auto’s zijn van het merk Renault. Volvo is de tweede meest gekozen occasion met 18%. De stijging van de import van auto’s en het feit dat Duitsland hier niet ver vandaan ligt kan hiermee te maken hebben.
  • Overijssel: Na het overwinnende merk Volkswagen zijn het de Franse merken die het goed doen in Overijssel. 13% van de verkochte tweedehands auto’s zijn afkomstig van het Franse merk Renault en 10 % van het Franse merk Peugeot.
  • Gelderland: In de centraal gelegen provincie Gelderland zijn Franse merken wel een stuk populairder. In deze provincies zijn Renault en Peugeot populaire merken. Renault is verantwoordelijk voor 14% van de occasion verkopen en Peugeot is verantwoordelijk voor 11% van de verkopen.
  • Flevoland: In Flevoland zijn het juist de Duitse auto’s waar mensen voor kiezen met op nummer 1 Volkswagen (17%), nummer 2 Opel (12%) en op nummer 3 staat Ford (12%).
  • Utrecht: In de top 3 laat Utrecht een soortgelijk resultaat zien als als Flevoland. Opvallend is echter dat Audi hier het minst populair is van alle provincies.
  • Noord-Holland: In Noord-Holland scoren veel merken dichtbij elkaar. Uiteraard is Volkswagen het meest populaire merk, gevolgd door Opel en Renault. De merken Peugeot en Ford doen het hier ook goed.
  • Zuid-Holland: Hoewel Renault op nummer 3 staat in Zuid-Holland, zijn het verder voornamelijk de Duitse merken die het goed doen, zoals Volkswagen, Opel, Ford en BMW.
  • Brabant: Brabant is een provincie die het algehele beeld van de populairste auto’s in Nederland weerspiegeld met een top 3 bestaande uit Volkswagen, Opel en Renault. In Brabant liggen de resultaten relatief dichtbij elkaar.
  • Limburg: Misschien komt het door de ligging, maar in Limburg is een mix te zien van een Franse en Duitse occasions. Na Volkswagen staat Opel op de tweede plaats en Renault op de derde plaats.
  • Zeeland: Volkswagen is relatief het minst populair in Zeeland, maar nog steeds de nummer 1. Ondanks dat het verder het verst verwijderd is van de Duitse grens en niet ver bij Frankrijk vandaan ligt staat het merk Opel op nummer 2.

Trends op de occasionmarkt

Overduidelijk doet Volkswagen het goed op de Nederlandse tweedehands automarkt. Dit was een aantal jaar geleden al zo, maar Volkswagen heeft zich sindsdien nog verder weten te ontwikkelen. De merken die het hardst zijn gestegen zijn Peugeot en Ford. Opel en Renault waren al populaire merken en hebben hun positie goed weten te behouden. Ben jij in het bezit van een auto van een van deze merken? Dan zal het voor jou geen probleem zijn om je auto te verkopen. Zeker wanneer deze ook nog eens op benzine of diesel rijdt en een zwarte, grijze of witte kleur heeft.

Trends per type auto

Bij de luxere merken daarentegen is een daling te constateren. In 2014 waren Audi’s voor 11% verantwoordelijk voor de occasionverkopen, terwijl dat in 2017 nog maar 7% is. BMW was in 2014 verantwoordelijk voor 12% van de tweedehands autoverkoop en in 2017 was dit aantal gedaald naar 8%. Mercedes-Benz laat een gelijke daling zien als BMW. Tot slot is er een daling te zien in het merk Volvo en heeft Fiat de enkele jaren al een relatief lager aandeel gehad.

Ontwikkelingen per segment

Het C-segment in Nederland is veruit het populairst. Ten eerste is het C-segment verantwoordelijk voor de grootste omzet binnen de verkoop van tweedehands auto's en ten tweede groeit dit segment nog verder. Het A- en B-segment zijn in 2016 ook in populariteit gestegen, maar hebben nog steeds een kleiner aandeel dan het C-segment. De vraag naar SUV's stijgt het hardst. Dit komt door het feit dat er veel van deze modellen zijn bijgemaakt de laatste jaren. Er zijn ook een aantal segmenten die een dalende vraag laten zien. Sportauto's, coupés en terreinwagens laten een daling zien.

Import en export

Tot slot zijn er duidelijke ontwikkelingen te zien in de import en export van auto's. Al enkele jaren laat de export een lichte daling zien, terwijl de import van auto's hard stijgt. Meerdere jaren op rij was het stijgingspercentage hoger dan 25%. In 2016 was er een recordaantal importauto's, maar lag het percentage iets onder de 25%. Twee op de drie auto's die worden geïmporteerd zijn afkomstig uit Duitsland. Dit kan veroorzaken dat Duitse auto's het goed doen in Nederland. De auto's die het meest worden geïmporteerd zijn dan ook van de merken Volkswagen en Opel.

Laat je auto nu taxeren: