Autoverkopen 2018

Voor de automotive was 2017 geen topjaar. Met moeite kwamen de Nederlandse verkoopcijfers in de laatste maand toch nog in de plus terecht. Hoe zit het met de verkoopcijfers in 2018?

Bij wijkopenautos.nl hebben we de verkoopcijfers, trends en hoogtepunten van 2018 voor je op een rijtje gezet. Lees zelf of 2018 aan jouw verwachtingen heeft voldaan.

Heb jij jouw auto afgelopen jaar al verkocht of moet jij hem nog verkopen? De eerste stap is de prijs bepalen en die krijg je gemakkelijk door taxatie. Bij wijkopenautos.nl ben je van harte welkom voor een gratis en vrijblijvende taxatie van jouw auto. Daarnaast vertellen wij de opties en beslis jij over de verkoop van je auto.

Taxeren
Afspraak maken

Gratis online taxatie van je auto

Kenteken
Vul je kenteken in

Ik weet mijn kenteken niet

Online taxatie van jouw auto

Vrijblijvende taxatie door een expert

Verkoop alleen als jij dat wilt

1. Autoverkopen 2018 vs 2017

Autoverkopen 2018

Nederland is een klein land met een hoop motorvoertuigen: Begin 2018 waren er bijna 12,5 miljoen geregistreerde Nederlandse voertuigen. Opgedeeld in 67% personenwagens, 7% bestelauto's, 2% zware vrachtwagens en speciale voertuigen, 15% bromfietsen en motoren en de overgebleven 9% wordt opgevuld door de aanhangers en opleggers.

In de onderstaande lijst kun je zien wat de verschillen zijn tussen de autoverkopen 2018 en de verkopen in 2017. De verkopen in 2018 zijn licht gestegen in vergelijking tot 2017 en daarmee mogen we blij zijn.

Autoverkopen 2018

  • Nieuwe verkopen: 443.812
  • B2C: 1.164.038
  • C2C: 696.052

Autoverkopen 2017

  • Nieuwe verkopen: 418.461
  • B2C: 1.129.375
  • C2C: 682.735

Het lijstje van de best verkochte occasions in 2018 onder de B2C bestaat uit: Volkswagen Golf, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Renault Clio en Ford Focus op nummer 5. In 2017 was er niet veel anders. De vertrouwde Volkswagen Golf, Polo en Opel Corsa namen ook in 2017 de top 3 in. Het lijstje in 2017 sluit echter anders af. In dit jaar stonden de Opel Astra en de Peugeot 206 op nummer 4 en 5.

Best verkochte auto’s in 2018

Met de aangetrokken auto verkopen zijn we blij. Het gaat vooral ook goed met de verkoop van elektrische wagens uit het hogere segment. Modellen als Tesla Model S en model X en de Jaguar I-Pace deden het goed in 2018. Dat heeft wellicht te maken met de aantrekkelijke bijtellingsregels die vanaf 2019 niet meer gelden. Welke merken en modellen wij vorig jaar kochten zie je in onderstaande tabel:

Top 5 populairste merken 2018

  1. Volkswagen: 50.190 (11,3%)
  2. Renault: 38.447 (8,7%)
  3. Opel: 36.419 (8,2%)
  4. Peugeot: 31.688 (7,1%)
  5. Kia: 26.340 (5,9%)

Top 5 populairste modellen 2018

  1. Volkswagen Polo: 14.585 (3,3%)
  2. Renault Clio: 12.001 (2,7%)
  3. Kia Picante: 10.997 (2,5%)
  4. Ford Fiesta: 10.850 (2,4%)
  5. Opel Karl: 10.170 (2,3%)

De automotive is een branche die momenteel erg onder vuur ligt. Met het oog op CO2-uitstoot verminderen worden duurzaamheid en elektrisch rijden meer een must dan een trend en worden rijders van milieu belastende auto's genadeloos afgestraft met hogere belastingen en bijtellingen. Welke trends zagen we in 2018 nog meer en wat gaan we zien in de toekomst?

Elektrisch en hybride

Elektrische auto’s De uitstoot moet drastisch omlaag. Niet alleen is de uitstoot van auto’s schadelijk voor het milieu, maar ook voor onze eigen gezondheid. Door het weren van vervuilende auto’s, verhogen van belastingen voor niet elektrisch en fiscale voordelen voor elektrische rijders wil de regering mensen stimuleren de overstap naar volledig elektrisch te maken. Begin 2018 was zo’n 3% van het totaal aantal personenauto’s met elektrische aandrijving. Van alle auto's met elektrische aandrijving is 8% volledig elektrisch, 56% hybride zonder stekker en 36% rijdt rond met een hybride met stekker.

Het aantal volledig elektrische auto’s (FEV) stijgt snel. Begin 2017 waren er nog maar 14.000 volledig elektrische wagens op de Nederlandse wegen. Begin 2018 is dit aantal gestegen met 60% naar 22.000 wagens. Het aantal Plug-in hybrides (PHEV) staat op ruim 97.000 stuks.

Car sharing

Carsharing Carsharing is een concept dat we al een aantal jaren zien en steeds meer zien. Het bezitten van een eigen auto brengt ongelofelijk veel kosten met zich mee. Uit onderzoek blijkt dat een auto gemiddeld 23 van de 24 uur per dag stil staan. Is het dan niet handiger om alleen te betalen voor de kilometers die je maakt en niet voor verzekeringen, reparaties en andere kosten? In 2018 waren er zo’n 400.000 autodelers en ruim 41.000 deelauto’s in Nederland.

Carsharing kan mogelijk het parkeerprobleem oplossen. Als meer mensen een auto delen en geen eigen auto voor de deur hebben kan het tekort aan parkeerplaatsen worden opgelost. Ook is carsharing goed voor de verlaging van de CO2-uitstoot.

Diesel

Diesel verbod Diesel kan inpakken, maar niet volgens iedereen. Veel automerken zijn gestopt met de verkoop van nieuwe diesel modellen. Mercedes bijvoorbeeld is een merk dat nog niet vaarwel heeft gezegd tegen de brandstof, Porsche heeft dit wel al gedaan. Auto’s met een dieselmotor krijgen rake klappen. Dieselwagens worden minder verkocht, verliezen sterk in waarde en doordat zij erg vervuilend zijn betaal je als particulier meer geld.

Hebben we nog wel iets aan de diesel? Met het stijgende aantal milieuzones in Nederland is de diesel de meest geweerde auto. Door de stad met jouw dieseltje zit er in veel steden niet meer in.

Export neemt eindelijk toe

Auto export De laatste jaren is de export van auto’s in Nederland flink gedaald. In 2012 zijn er ongeveer 325.000 wagens geëxporteerd en in 2017 lag dit aantal iets boven de 230.000. In 2018 is de export met 11,8% omhoog gegaan. Er zijn in 2018 maar liefst 264.531 auto’s over de grens verdwenen in vergelijking met 236.584 in het jaar ervoor. De landen waar we het meest naar exporteren zijn Polen (21,2%), Roemenië (9,5%), België (9%), Libië (8,8%), Duitsland (7,5%).

Reden voor de stijgende toename in export zijn de oplopende voorraden en de hoeveelheid oude wagens in ons wagenpark. Momenteel staan er 350.000 tweedehandswagens te koop in Nederland. Een jaar geleden was dit aantal nog 301.000.

Maar ook de import neemt toe in Nederland. Doordat er een tekort is aan populaire occasions, importeren we ook steeds meer gebruikte auto’s. De import van auto’s is gestegen met 14,3% naar 226.717 stuks.

Wat gaan we zien?

In 2019 verwachten we weer een hoop veranderingen in de automotive branche. Jaguar gaat met de I-PACE de strijd nog harder aan met Tesla, meer en meer milieuzones worden geopend en meer discussies over de verlaging van de CO2-uitstoot zullen worden gevoerd.

Zo wordt ook de diesel in 2019 nog harder aangepakt: Met ingang van 1 januari 2019 betaal je voor een dieselauto met fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg per km een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting. Ook zal de bijtelling voor zuinige auto's (CO2 uitstoot van 1-50 g/km) gaat vanaf 2019 van 17 & 19% naar 22%. Rijdt jij in een plug-in hybride waarvan de uitstoot niet meer dan 50g per km is? Ook dan ga je meer betalen: De belasting wordt verhoogd naar driekwart van het normale tarief.

Gratis online taxatie