Service Hotline 085 - 888 77 99
Gratis online taxatie
  1. 1
    Gratis taxatie
  2. 2
    Afspraak in de buurt
  3. 3
    Veilige verkoop
Bekend van TV
Ga meteen naar
  1. Oldtimer verkopen? Ons concept
  2. De moeilijkheden bij een oldtimer verkopen
  3. Passie voor oldtimers

Laat uw auto nu taxeren

Oldtimer verkopen? Zo vermijd je de struikelblokken

oldtimer verkopen

Oldtimer-eigenaren lopen bij de verkoop van hun auto vaak aan tegen het feit dat het aantal potentiële kopers zeer beperkt is. Dit heeft twee hoofdoorzaken: oldtimers vereisen veel tijdsintensief onderhoud en zijn mede daardoor kostbaar in gebruik. Ze spreken een specifieke markt van liefhebbers aan, waarop het aanbod de vraag bovendien vaak overstijgt. Hoe kom je toch op een snelle en lucratieve manier van je oldtimer af? Wijkopenautos.nl biedt oldtimer-bezitters de kans hun auto op een makkelijke en efficiënte manier voor een goede prijs te verkopen in de oldtimer markt.

Door middel van een online-prijsindicatie en een uitvoerige taxatie, verricht door ervaren monteurs in de voor jouw dichtstbijzijnde vestiging, stellen we de exacte waarde van je oldtimer vast. Op basis hiervan doen wij jou vervolgens een bod. Accepteer je dit bod, dan heb je het geld binnen twee werkdagen al op je rekening.

Zo werkt ons doeltreffende concept, dat dankzij onze omvangrijke ervaring in de oldtimer markt door veel van onze klanten hoog is gewaardeerd.

Oldtimer verkopen? Ons concept

Als bezoeker van wijkopenautos.nl stellen wij jou allereerst een gebruiksvriendelijke online-taxatietool ter beschikking, waarmee jij door het volgen van een paar eenvoudige stappen direct een indicatie krijgt van de dagwaarde van je auto. Aan dit geschatte waardeoordeel zijn geen verdere verplichtingen verbonden: het is uitsluitend bedoeld als hulpmiddel, om jou een idee te geven wat je voor je oldtimer op de huidige automarkt kan verwachten. Wanneer het voorlopige bedrag voor jou interessant is, maak je direct een afspraak met één van onze monteurs voor een volledige taxatie. Onze monteurs begrijpen dat een oldtimer verkopen niet hetzelfde is als ‘gewoon’ een tweedehands auto verkopen: de oldtimer haalt zijn waarde vooral uit zijn exclusiviteit en historische karakter. Het gaat vaak om auto’s die al een lange tijd uit de productie zijn gehaald en daardoor op de weg een unicum zijn.

De taxateurs nemen al deze aspecten mee in hun overwegingen. Zij kijken niet alleen naar de staat van de motor, maar beoordelen de auto ook op de mate van slijtage, eventuele roest en de staat van de bekleding in de auto. Om het beeld compleet te krijgen, maken zij aansluitend ook nog een proefrit. Pas dan brengen zij een bod uit waarvan zij denken dat het recht doet aan zowel de auto als de conditie waarin deze verkeert. Een transparante en objectieve werkwijze waarmee we ons onderscheiden van andere autobedrijven waar je je oldtimer kan verkopen. Bovendien nemen wij als full-service bedrijf de afmelding en vrijwaring van je auto volledig voor onze rekening, zodat de acceptatie van het bod voor jou gelijk de laatste handeling in het verkoopproces is. Het enige wat jij nog hoeft te doen is wachten, terwijl wij het geld na twee werkdagen op je bankrekening verschijnt. Een uniek concept dat de balans heeft gevonden tussen snelheid, betrouwbaarheid en goede prijzen.

Meer dan 20 vestigingen bij u in de buurt Meer dan 20 vestigingen
Onze Vestigingen

De moeilijkheden bij een oldtimer verkopen in de oldtimer markt

Door de beperkte interesse voor en het aanzienlijke aanbod van oldtimers is het als particuliere verkoper moeilijk om je op de oldtimer markt te positioneren. Een auto verkoop site lijkt op het eerste gezicht een bruikbare optie maar kent ook zijn keerzijdes: een relatief eenvoudige aanmelding betekent vaak het begin van een langdurig verkoopproces zonder de garantie van een bevredigend eindresultaat. Wijkopenautos.nl is daarentegen gespecialiseerd in de inkoop van alle auto’s, een omvangrijk geheel waarvan de oldtimer inkoop een klein maar belangrijk onderdeel uitmaakt. Onze uitgebreide kennis en expertise, gebaseerd op jarenlange ervaring in de autohandel en oldtimer markt, maakt dat wij uitstekend op de hoogte zijn van alle trends die de oldtimer makrtop dit moment bepalen: welke auto wordt vaak te koop gevraagd en welke auto’s zijn waar populair? Al deze kennis stelt ons in staat om voor auto’s die anders bij de autodemontage terecht zouden komen, toch een nieuwe eigenaar te vinden. Lukt je oldtimer verkopen niet, omdat hij niet kan opleven tegen de maatstaven van deze tijd? Geen zorgen. Wij bevinden ons in de unieke positie je oldtimer te exporteren, zodat wij jou toch een interessant bedrag kunnen betalen voor een auto die anders tegen een bodemprijs gedemonteerd zou worden.

Ga je oldtimer verkopen? Overweeg dan eerst goed welke stappen je van plan bent te gaan nemen. Een oldtimer direct inruilen is een makkelijke maar weinig lucratieve optie, de verkoop in eigen hand nemen is daarentegen financieel interessanter maar tegelijkertijd het begin van een tijdrovend en langdurig proces. Bij wijkopenautos.nl vallen tijd en geld samen: wij bieden een eenvoudige en professionele formule en daardoor kun je je oldtimer verkopen voor een goede prijs binnen 48 uur na aanmelding. Wij zijn door heel Nederland te vinden en verwelkomen iedere oldtimer bezitter met een persoonlijke en professionele service. Wacht daarom niet tot morgen, maar vraag direct een prijsindicatie op en maak vandaag nog een afspraak. Wijkopenautos.nl: een oldtimer verkopen was nog nooit zo makkelijk.


Passie voor oldtimers

Interview Teaser

‘De grootste verandering is dat de roest niet meer de grootste bedreiging is voor het voortbestaan van onze oldtimers, maar de overheid.’

Bert de Boer - FEHAC

Oldtimers: oud maar zeker niet versleten

Kijk jij ook altijd om als je een oldtimer voorbij ziet gaan? Dit zou wel eens een zeldzaamheid kunnen worden. Na een jarenlange stijging daalt het aantal oldtimers in Nederland door een wijziging in de motorrijtuigenbelasting. Het zou daarom moeilijker kunnen worden om een mooie oude Volkswagen Kever te huren voor je trouwdag. Toch houden wij de moed erin, want gelukkig zijn er voldoende oldtimer-liefhebbers die zich verenigen en opkomen voor de belangen van de bezitters van oldtimers. Dat oldtimers bij het Nederlandse straatbeeld horen en het belangrijk is om ze te behouden, blijkt wel uit het feit dat ze als cultureel erfgoed worden gezien door het ministerie van OCW.

Wij hebben een aantal interessante feiten over oldtimers en de oldtimer markt voor je op een rij gezet in de onderstaande infographic. Daarnaast hebben we met kenners gesproken en ze een aantal vragen voorgelegd die interessante antwoorden hebben opgeleverd. Zo blijken oldtimers goede, waardevaste investeringen, maar je gewone auto verkopen om te gaan rijden in een oldtimer is financieel niet aantrekkelijk. Al krijg je bij ons snel het beste bod op je auto. Wist je trouwens ook dat er rally’s worden georganiseerd speciaal voor oldtimers? Spijker nu je kennis bij over oldtimers en neem een kijkje in de wereld van de oldtimerbezitters!

Oldtimers in Nederland

Oldtimers in Nederland

Kenners aan het woord

Welke oorzaken noemen de kenners voor de daling van het aantal oldtimers? Wat houdt oldtimerbezitters bezig en wat doen verenigingen om het bezit van een oldtimer ook voor de toekomst leuk en interessant te houden.

FEHAC Logo
Bert de Boer
FEHAC

Welke veranderingen heeft de FEHAC tot nu toe doorgemaakt?

Oldtimer

De grootste verandering is dat roest niet meer de grootste bedreiging is voor het voortbestaan van onze oldtimers, maar de overheid. Vroeger was de overheid redelijk faciliterend naar oldtimers en mobiel erfgoed. Tegenwoordig worden er in hoog tempo allerhande wetten en regels afgekondigd die bedoeld of onbedoeld tot gevolg hebben dat je niet meer met een oldtimer kunt rijden. Dit heeft ertoe geleid dat we het afgelopen jaar de FEHAC min of meer opnieuw hebben uitgevonden om toekomstbestendig te worden. Samen met Mobiele Collectie Nederland hebben we bereikt dat ons geliefde Mobiele Erfgoed nu erkend wordt als Cultureel Erfgoed. Dit betekent dat het ministerie van OCW ons helpt het erfgoed voor de toekomst veilig te stellen.

Welke wetten en regels zijn belangrijk voor oldtimerbezitters?

Dingen als MRB (motorrijtuigenbelasting, red.), APK en milieuzones vragen permanent aandacht, maar er zijn ook veel wetten en regels buiten beeld die heel belangrijk zijn. Zo is dit jaar onverwacht de ‘Sloop In Eigen Beheer’ regeling geschrapt. We zitten er bovenop om samen met de RDW een alternatief te zoeken, omdat deze regeling heel belangrijk is voor het niet verloren laten gaan van schaarse onderdelen. Dat is ‘behoud’ en geen ‘milieudelict’. Verder ervaren veel clubs na ‘Haaksbergen’ problemen met vergunningen voor evenementen. Daar moet weer een beetje balans in komen.

Hoeveel leden komen er jaarlijks bij?

Op dit moment zijn er ongeveer 230 clubs lid. Het overgrote deel van de Nederlandse oldtimerclubs is al lid van de FEHAC, maar toch groeien we elk jaar nog. Dankzij het hoge percentage dat bij ons is aangesloten, hebben we een goed uitgangspunt voor onze belangenbehartiging.

Wat heeft zich volgens u positief ontwikkeld en wat negatief, als het gaat om de oldtimers?

We hebben in de loop der jaren veel weten te ‘regelen’ voor onze oldtimers. We hebben last gehad van niet-liefhebbers die voor dagelijks gebruik een oldtimer hadden. Deze groep die meestal niet spaarzaam met hun oldtimers omging is verdwenen. Hierdoor kunnen de echte liefhebbers weer ‘vol gas vooruit’. Een uitdaging is nu onder andere te ontdekken hoe we de ‘Playstation generatie’ kunnen interesseren voor het plezier dat oldtimers bieden.

Wat kunnen we verwachten voor 2016, op het gebied van oldtimers?

In het jaar 2016 weten we hopelijk iets van de weeffouten in de MRB op te lossen. Het wordt zeker het jaar waarin we als Cultureel Erfgoed stappen gaan zetten. Daarnaast kunnen zowel de clubs als de clubleden meer van de FEHAC verwachten op het gebied van cursussen en opleidingen. Te beginnen met maar liefst 3 dagen FEHAC Academy tijdens InterClassics in het MECC Maastricht.

KNAC Logo Kees de Regt
knac.nl

Wat heeft zich volgens u positief ontwikkeld en wat negatief, als het gaat om de oldtimers?


Oldtimer

Positief is dat veel oude auto’s van de sloophamer zijn gered, doordat autoliefhebbers ze hebben geconserveerd of gerestaureerd. Unieke auto’s zijn hierdoor bewaard gebleven en door de klassieke auto’s hebben we inzicht in de stand van de techniek, het design en het welvaartspeil van de periode waarin ze zijn gemaakt. Negatief is het dagelijks rijden met klassieke auto’s - vaak met (vervuilende) dieselmotoren - om economische redenen. Dit werd gedaan om gebruik te maken van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor klassieke auto’s ouder dan 25 jaar. Dit was eigenlijk alleen bedoeld om de liefhebber met een oldtimer tegemoet te komen. De vrijstelling dreigde geschrapt te worden, maar de de KNAC heeft zich toen sterk gemaakt om deze vrijstelling te behouden. Voor auto’s op benzine ouder dan 40 jaar is de vrijstelling gebleven en voor auto’s die toen net 25 jaar oud waren is er een overgangsregeling.

Is het financieel aantrekkelijk om in een oldtimer te rijden? Wat zijn de voor- en nadelen?

Met de aanschaf van een klassieke auto doe je een waardevaste investering waaraan je ook nog eens plezier kunt beleven. Het kost echter meer geld dan rijden in een moderne auto, vanwege onderhoud en een hoger benzineverbruik. Voordeel is dat je geen motorrijtuigenbelasting betaalt (in sommige gevallen inmiddels wel; zie infographic, red.).

amklassiek.pl Logo
Bert de Boer
FEHAC

Heeft u tips voor het kopen van een oldtimer?

Oldtimer

Wij publiceren in elk nummer (van het magazine Auto Motor Klassiek red.) tal van tips. Verder is het aankoopadvies een rubriek in ons blad waarin we in detail ingaan op een bepaalde klassieker.

Wat is voor u het verschil tussen rijden in een gewone auto en een oldtimer?

In een oldtimer heb je meer het gevoel dat je rijdt. Veel mensen voelen zich ook onthaast als ze rijden in een oldtimer. Hoe jonger de auto, hoe makkelijker deze rijdt. Het is steeds minder moeilijk om te rijden door allerlei elektronische veiligheidsmaatregelen die worden ingebouwd.

Is het financieel aantrekkelijk om in een oldtimer te rijden? Wat zijn de voor- en nadelen?

Voor het geld moet je het niet doen. Je bent veel geld kwijt aan onderhoudskosten. Met het belastingvoordeel dat sommige oldtimers hebben, verdien je dit niet terug.

Hoe is uw passie voor oldtimers ontstaan?

Mijn vader was zolang ik mij kan herinneren al liefhebber van auto’s en vooral klassieke auto’s. Hij was ook de eerste die een oldtimerveiling in Nederland organiseerde. Het is dus min of meer met de paplepel ingegoten.

DHRC Logo Jacques Limpens
dhrc.nl

Wat is dat precies, het rijden van klassieke rally’s?

Oldtimer

Bij een rally gaat het om de combinatie van auto met bestuurder, navigator, kaarten en een reglement. Het is de opdracht van de navigator om scherp kaart te lezen en de bestuurder moet de auto over weggetjes rijden waar je normaal niet zo snel rijdt. Het gaat er niet om zo snel mogelijk een parcours af te leggen. De navigator gebruikt een plankje waar hij de kaart op legt, een liniaaltje op schaal, een pen en een markeerstift. Ook een loep, en soms een lampje bij rally’s in het donker, zijn geen overbodige luxe. Bij de start ontvangt het team een routeboek met kaarten, opdrachten en een controlekaart. De navigator construeert aan de hand van opdrachten de te rijden route. Langs de weg staan bordjes met een letter. Deze letters dienen op de controlekaart te worden gezet. Wie aan het einde van de route de minste controlebordjes heeft gemist en of de minste foute controles heeft genoteerd (er staan ook controlebordjes langs de verkeerde route), heeft gewonnen.

De DHRC organiseert vier keer per jaar oefenritten om ervaring op te doen: de zogenaamde ‘KLIP’s’ (kaartlezen in praktijk). Deze zijn razend populair bij zowel de beginnende als geroutineerde rijders en navigatoren. Na afloop hoor je uitgebreid hoe het had gemoeten en de uitleg krijg je ook op papier mee om het thuis nog eens rustig te bekijken.

interclassics Logo
Loes Pustjens
ic-tm.nl

InterClassics Brussel vindt dit jaar voor het eerst plaats. Hoe is het idee ontstaan om uit te breiden naar Brussel?

Oldtimer Oldtimer

De laatste jaren heeft de klassieke automarkt zich enorm ontwikkeld. De klassieke auto is een gewild beleggingsobject geworden, waardoor de vraag naar presentatieruimte steeds groter werd. De MECC Maastricht bood geen uitbreidingsmogelijkheden, waardoor we op zoek zijn gegaan naar mogelijkheden in de omgeving. De Belgische markt ligt heel dichtbij Maastricht en het was voor ons een logische stap om eerst in die richting te kijken. Daarnaast willen we het merk InterClassics verder exploiteren naar het buitenland en heeft Brussel een internationale uitstraling.

Wat zijn de centrale thema’s?

In de spotlight staan: de geschiedenis van het roemruchte merk Bugatti en de historie van 60 jaar Citroën DS. We pakken onder andere flink uit met Bugatti. Ik kan je verzekeren dat de collectie die we gaan exposeren een must is voor elke oldtimerliefhebber. Ook presenteren we een aantal unieke Citroëns vanwege de verjaardag van de DS.

Waar kunnen de bezoekers van InterClassics Maastricht op de hoogte blijven van al het nieuws over InterClassics Brussel?

Via de gerenommeerde en de bekende (auto)vakpers zowel in België als in de omringende landen. Daarnaast via de algemene media, social media en de website: interclassics.be.

KNAC Logo Yolanda Zijl
slsclassic.nl

Wat houdt de SLS Classic in?


slsclassic3

De SLS Classic is van oorsprong een snelheidsrally van Scheveningen naar Luxemburg en weer terug en vindt van 1 t/m 4 september 2016 voor de 53e keer plaats. Vier dagen lang wordt zwoegen op de route afgewisseld met diners en overnachtingen. De winnaar is de equipe die op de kaart de juiste route heeft bepaald én deze route, binnen de vooraf vastgestelde tijd zo precies mogelijk heeft gereden. Terug in Scheveningen rijden alle deelnemers onder grote publieke belangstelling over de boulevard en wordt de naam van de winnaar bijgeschreven op een Scheveningse harington.

Wie mogen er deelnemen?

Alleen auto’s die gebouwd zijn voor 1976 mogen deelnemen. Ook de toegestane navigatiemethoden dateren uit die tijd. De verschillende deelnemersklassen zijn: tourklasse (beginners), sportklasse (ervaren) en een klasse voor experts. Voor beginners wordt vooraf een navigatiecursus aangeboden. De klassieke auto’s moeten vier dagen lang talloze kilometers over verharde en onverharde wegen in Europa kunnen rijden. Daarom wordt er enkele weken voor de start een vrijwillige technische inspectie van de auto’s georganiseerd. De inschrijving voor de 53e editie opent op 1 december 2015.

Interessante quotes van kenners

Sommige deelnemers aan een rally zijn zo verwend dat ze ‘s avonds zelfs hun was bij de organisatie brengen met de mededeling: “Morgen om 8 uur klaar?”.

Gerard Horning, epr.nl

Iedereen vindt zijn eigen oldtimer de mooiste.

Marjolein van Gessel, mgtto.nl

Bij ons mag iedereen zelf rijden in de oldtimer en wij bieden desgewenst een breng- en haalservice aan. Wij zetten de oldtimer dan ‘s ochtends voor de deur af en halen deze ‘s avonds op de feestlocatie weer op.

Marc Beckers, huureenoldtimer.nl

We hebben een keer een prijs uitgereikt aan iemand die aan geen enkele proef had deelgenomen. Hij protesteerde nog, maar wij vertrouwden iets te veel op de scorelijst. Oeps!

Wim te Riet, klassiekerrally.nl

Onze meest succesvolle oldtimerbeurzen zijn die met een specifiek thema, zoals motoren en bromfietsen in januari en de Hotrodshow in november. Deze beurzen zorgen voor een verdubbeling van het aantal bezoekers ten opzichte van een gewone Oldtimerbeurs.

ChrisJan Lammerts, oldtimerbeurs.net

Als klein jongetje keek ik al naar auto’s, ik ging dan op mijn tenen staan om naar binnen te kijken. Je kon dan namelijk op de kilometerteller zien hoe hard ie kon!

Freek van Leeuwen, oldtimerblog.nl

Dit type auto (Alfa Spider, red.) combineert de rijeigenschappen van een Italiaanse sportwagen met het frivole karakter van een cabriolet. Bovendien zijn de klassieke Pininfarina carrosserielijnen een lust voor het oog en is deze auto nog steeds redelijk betaalbaar.

Ronald Sol, alfaspider.com

Oldtimerliefhebbers delen hun liefde voor oldtimers met elkaar. MyOldtimer.nl ondersteunt en adviseert, zodat we langer kunnen genieten van oldtimers.

John Raven, myoldtimer.nl

Een oldtimer/youngtimerverzekering is goedkoper en heeft beter passende voorwaarden dan een normale auto verzekering.

Mark Reus, oldtimer-verzekering.nl

Toen ik 18 was kocht ik een Eend.

Rien Tilstra, vintageroadtrips.nl

De passie voor het merk Land Rover dragen alle medewerkers uit en dat is een gevoel dat je tegenwoordig bijna nergens meer krijgt.

Chris, rrclassics.nl
Onze beoordelingen

"Afwikkeling verliep zeer professioneel en zonder de arrogantie van een gebruikelijke autohandelaar. De verkoopsprijs voldeed aan mijn verwachtingen en ik kan dan ook niets anders doen dan dit bedrijf aanbevelen. Zeker wanneer je snel een auto wil verkopen."

Frans A.

"Alles wat we met betrekking tot de verkoop van mijn voertuig hebben afgesproken werd keurig nagekomen. Dit betreft de taxatie, de vrijwaring, de afmelding en de uitbetaling. Alles verliep snel en helemaal zoals afgesproken. Iedereen die een auto wil verkopen heeft aan wijkopenautos.nl een serieuze hulp. Aanrader!"

Boy G.

Tevredenheid van onze klanten
98% van onze klanten zijn tevreden over ons!
eKomi-gecertificeerd
Wij kochten deze auto's
  • KIA Sportage BJ 2012
  • 
Peugot 206, BJ 2002
  • 
Audi A4, BJ 2008
  • 
Opel Vectra, BJ 2006
  • 
Mercedes-Benz Vito, BJ 2009
  • 
Honda Accord, BJ 2007
  • 
Ford Galaxy, BJ 2007
  • 
Citroën C3, BJ 2012
  • 
Audi A4 Cabrio, BJ 2006
  • 
Dacia Sandero, BJ 2009
  • 
Fiat Punto, BJ 2006
  • 
BMW X5, BJ 2007