APK - Alles wat je moet weten

De APK is de jaarlijkse keuring die een auto ondergaat. Je wilt de APK zonder problemen doorkomen, zodat je deel kunt nemen aan het Nederlandse verkeer.

Door de keuring op de juiste manier voor te bereiden vergroot je de kans om de APK zonder hoge kosten en problemen door te komen. Wanneer je weet op welke onderdelen er wordt gecontroleerd en wat je zelf allemaal kunt doen houd je kosten zo laag mogelijk.

Wijkopenautos.nl geeft een overzicht met informatie en tips over alles wat met de algemene keuring te maken heeft. Wij geven informatie over de betekenis, de voorbereiding, de controlepunten en meer.

Gratis online taxatie van je auto
  • Je ontvangt het geld direct na de verkoop.
  • Onze service is 100% gratis.
  • Wij melden je auto gratis en vertrouwd af en sturen je hiervan de bevestiging.

Wat is de APK keuring en waarom vindt deze plaats

APK keuring

APK is een afkorting en staat voor Algemene Periodieke Keuring. Bij deze keuring wordt er gecontroleerd of een voertuig volgens de wet aan de eisen voor veiligheid en milieu voldoet. Zo wordt er o.a. gecontroleerd op de verlichting. Wanneer er een lamp niet functioneert dan schaadt dit de veiligheid in het verkeer. Alvorens het voertuig toestemming te geven om deel te nemen aan het verkeer moet de lamp worden gerepareerd. Op dezelfde manier wordt er op diverse andere punten gecontroleerd.

Op deze manier voorkomt de keuring dat er gevaarlijke situaties ontstaan in het verkeer. Naast veiligheid is de keuring er ook voor het milieu. Voertuigen die te veel schadelijke stoffen uitstoten die worden afgekeurd. De Algemene Periodieke Keuring is niet alleen in Nederland van kracht, maar dit is in Europa een wettelijk verplichte keuring.

Let erop dat de APK-keuring slechts een momentopname is. Het betekent dus niet dat je auto na de keuring de rest van het jaar veilig is om mee te rijden. Onderhoud gedurende het jaar is daarom verstandig en wordt sterk aangeraden. De APK controleert slechts of je auto op het moment van controle de gekozen onderdelen doorkomt.

Wanneer moet mijn auto worden gekeurd?

Het is belangrijk om exact te weten wanneer je auto moet worden gekeurd. Na iedere keuring krijgt de auto een vervaldatum. Vóór de vervaldatum moet de auto weer opnieuw zijn gekeurd. Zorg er dus voor dat je op tijd een afspraak maakt bij een RDW-erkend garagebedrijf, zodat je niet in de problemen komt bij het te laat controleren van de auto. Wanneer je auto moet worden gekeurd is mede afhankelijk van de leeftijd van het voertuig en de brandstof waarop deze rijdt. Hieronder lees je per type meer informatie:

  • Auto’s op benzine: Een geheel nieuwe auto op benzine hoeft pas na vier jaar voor het eerst te worden gekeurd. Vervolgens is een keuring om de twee jaar nodig en wanneer de auto acht jaar oud is moeten ze jaarlijks worden gekeurd.
  • Auto’s op diesel: Een nieuwe dieselauto hoeft pas voor het eerst na drie jaar te worden gecontroleerd. Vervolgens moet een dieselauto jaarlijks worden gekeurd.
  • Oldtimers: Op dit moment zijn auto’s van voor 1960 vrijgesteld van de keuring. Vanaf mei 2018 zullen er veranderingen optreden. Vanaf dan zijn voertuigen van 50 jaar en ouder vrijgesteld van de APK. Voor auto’s van 30 jaar en ouder geldt dat zij om de twee jaar een APK moeten ondergaan.
Laat je auto nu taxeren:

Op welke punten wordt er gecontroleerd

Het is handig om te weten op welke punten er wordt gecontroleerd. Dit kan een hoop kosten besparen. Het is goedkoper om een lamp zelf te vervangen dan dit over te laten aan de garage. Onderstaand sommen we de onderdelen op waar een garage naar kijkt.

  • Functioneren van de remmen
  • De banden: bandenspanning en profieldiepte
  • De wielophanging: dit is de constructie waarmee de wielen aan het voertuig zitten
  • Verlichting (inclusief richtingaanwijzers)
  • Schokdempers
  • De vloeistoffen: ruiten- en koelvloeistof en het oliepeil
  • De uitstoot van uitlaatgassen

Naast dat er wordt gecontroleerd op de bovenstaande punten wordt er ook een registratie gedaan van bepaalde gegevens. Deze worden gecommuniceerd aan de RDW. Het gaat om de kilometerstand, het identificatienummer, gebruikte brandstof en het voertuigbewijs.

Wat kan ik zelf voorbereiden?

Om kosten te besparen is het verstandig om zoveel mogelijk zelf voor te bereiden. In vrijwel alle gevallen is het duurder om dit aan de garage over te laten. Bovendien kies je zelf welke onderdelen je koopt wanneer je diverse zaken zelf regelt.

  • Controleer alle verlichting samen met iemand. Vergeet de remlichten en knipperlichten niet.
  • Controleer of de bandenspanning in orde is. Bij een benzinepomp pomp je de banden op voor een prikje. Zelf nieuwe banden uitzoeken is ook voordeliger dan dit aan de garage overlaten. Bovendien kies je dan zelf voor de banden. De profieldiepte van de banden moet wettelijk 1,6 mm diep zijn over het gehele loopvlak.
  • Controleer het oliepeil en alle andere vloeistoffen. Vul deze aan indien nodig.
  • Maak de auto van binnen en buiten goed schoon. Dit komt professioneler over bij de garage.
  • Controleer of de spiegels in orde zijn. Vervang de spiegels bij breuken of erge krassen.
Laat je auto nu taxeren: